Joel Lundqvist i podden ”Din bästa kollega”: Så skapar du ett vinnande team
På jobbet
Artikel
Datum
2024-09-17
Läsning
4 min
Hockeylegendaren Joel Lundqvist är väl förtrogen med konsten att skapa effektiva och vinnande team efter alla sina år som lagkapten i Frölunda HC. Efter 23 år inom elitidrotten och en stor mängd guldmedaljer och titlar i bagaget lade han hockeykarriären på hyllan förra året.

Idag arbetar han bland annat som föreläsare och delar med sig av sina erfarenheter i näringslivet – bland annat i ”Din bästa kollega” – OnePartnerGroups podd om arbetsliv och ledarskap. Där pratar han med OnePartnerGroups Anna Svanberg om ett givet ämne – vinnande ledarskap och hur man skapar effektiva team. Vad innebär ett effektivt team för dig?– Det är en grupp människor som jobbar tillsammans mot samma mål, där kommunikationen fungerar bra och alla accepterar sina roller. Det handlar om att stötta varandra och skapa en miljö där man trivs och presterar bra. Ett dåligt team, å andra sidan, kännetecknas av bristande kommunikation, otydlig målbild och frustration. Vad har du lärt dig genom åren om vad som gör ett team framgångsrikt?– Som lagkapten har jag fått en bra inblick i vad som krävs för att nå framgång. Det handlar mycket om att ha rätt ingredienser på plats – från bra ledarskap och tydliga mål, till en trygg miljö där alla kan utvecklas. Personligheten spelar en roll men det gäller att hitta rätt mix av kompetenser och att alla i teamet hittar sin plats. Hur viktig är rollen som lagkapten i ett team?– Lagkaptenen är en viktig del av helheten, ungefär som en mellanchef. Man är länken mellan gruppen och tränaren eller ledningen, ett bollplank för att föra fram åsikter och bygga laget eller teamet. Kommunikation är nyckeln här, att kunna lyssna och vara lyhörd för vad som händer i gruppen. Vad gör man när något inte fungerar i ett team?– Då gäller det att analysera situationen, ha tålamod och lyfta problemen snabbt. Det är viktigt att hantera konflikter och frustration på ett konstruktivt sätt. Ibland behöver man ta diskussionen i mindre grupper, ibland är det ledarens uppgift att ta tag i det. Hur hanterar man motgångar och fortsätter framåt?– Nyckeln är att alltid analysera och lära sig av det som händer, både när det går bra och när det går sämre. Alla människor tar kritik på olika sätt, så det gäller att förstå sina kollegor och anpassa sig efter deras sätt att fungera. Vad är nyckeln till framgång?– Det finns inget facit, men bra ledarskap, tydliga mål och en stark teamkänsla är grunden. Alla måste känna att de har en roll att spela och att deras bidrag är viktigt. Det är så man bygger ett team som verkligen kan prestera och vinna tillsammans. Vad utmärker en bra kollega enligt dig?– En bra kollega är någon man verkligen kan lita på, som ställer upp och hjälper till att prestera. Det handlar om att bygga styrka tillsammans på arbetsplatsen, att vara genuin och vilja varandras bästa. Klicka här för att ta del av hela poddavsnittet!
Kontakta oss