Utmaningar med titelinflation – något att ta på allvar?
Rekrytering
Artikel
Datum
2024-02-07
Läsning
6 min
Nu har det gått över ett halvsekel sedan du-reformen, när hela Sverige lade bort titlarna med varandra. Ändå talas det allt oftare om ökande titelinflation i näringslivet. Vad är det som hänt? Behöver man bry sig om det när man rekryterar och kan rätt jobbtitel hjälpa dig hitta rätt kompetens för ditt företag? Vad finns det för utmaningar med titelinflationen?

På ett sätt handlar förtjusningen över häftigt klingande titlar om ganska ytliga trender. Att vara ”Head of” någonting är helt enkelt på modet, och en receptionisttjänst kan bli enklare att tillsätta om det ingår en e-postsignatur med ”Director of First Impressions” i den. Men det är inte hela bilden. Den stora drivaren bakom alla de nya titlar vi ser idag och utmaningar med titelinflation är helt enkelt att det hela tiden uppstår nya yrkesroller med unika kompetensbehov. Alltså behöver nya yrkesbenämningar också skapas, ibland med kanske lite obegripliga resultat. Samtidigt ser vi gamla yrkesroller förändras i så stor utsträckning att det faktiskt blir motiverat att skapa helt nya jobbtitlar även av den anledningen. Till viss del förefaller det faktiskt vara en generationsfråga. Trots att yngre personer ofta har ett större fokus på mjuka värden och livskvalitet utanför yrkeslivet än tidigare generationer, är det ofta de som är mest intresserade av vilket titel de kommer att få i det nya jobbet. Och de förväntar sig ofta en snabba befordringsgång – och nya, finare titlar. Påverkan av jobbtitel på rekryteringDet är även så att vi ser en påverkan av jobbtitel vid rekrytering. Och det gäller faktiskt även om just ditt företag inte är riktigt lika frikostigt med fina titlar som vissa andra. Det gör det bland annat svårare att tolka CV rätt. Betyder en ”Head of”-titel verkligen att personen har lett ett team på sin tidigare anställning? Och är kandidaten beredd att acceptera en ”lägre” titel i en ny anställning, även om yrkesrollen är mer kvalificerad och kanske till och med högre avlönad än den tidigare? Dessutom, hur ser din nuvarande personal på att nyanställda får en fin titel direkt? Det finns utan tvekan en påverkan av jobbtitel vid rekrytering och risker för ett företag att följa med i titelinflationen. Samtidigt är det givetvis en möjlighet också. En möjlighet att locka till sig högt kvalificerade medarbetare som är medvetna om vad deras kompetens är värd. Men samtidigt som en fin jobbtitel kan hjälpa dig hitta rätt kompetens kan du behöva fråga dig om en kandidat med starkt fokus på titlar och hög lön nödvändigtvis är rätt för ditt företag? I slutändan är det ofta gemensamma mål och en delad företagskultur som skapar långsiktig framgång för ett företag. Detta är bara ett exempel på de många olika faktorer som ska vägas in under en rekrytering, och som vi som rekryteringsföretag jobbar med varje dag. Att hjälpa dig hantera titelinflation är bara ett av de många sätt vi kan hjälpa dig hitta rätt inom rekrytering, bemanning och utbildningar. Du är välkommen att höra av dig!