Så annonserar du efter IT-personal

Rekrytering

Artikel

Datum

2019-01-16

Läsning

2 min

I en bransch som IT, med hård konkurrens om personer att rekrytera, är en välskriven och lockande annons extra viktig. Här går vi igenom vad som är bra att tänka på i annonsskrivandet för att attrahera kandidater till din IT-tjänst.
image
Allmänt om att skriva en platsannons• Välj en beskrivande jobbtitel• Skriv en intresseväckande inledning• Beskriv rollen du söker• Beskriv ditt företag• Beskriv krav och önskemål• Pitcha jobbet till kandidaten Avgör din målgrupp och skriv utefter denBeroende på vilken typ av kandidat du söker kan annonsen variera i utformning och innehåll. Är det ett mindre kvalificerat jobb behöver ni exempelvis inte lyfta utmaningar särskilt mycket och väldigt tekniska termer kan avskräcka de som egentligen hade varit kvalificerade. Det gäller att ha koll på hur mycket kandidaten faktiskt borde kunna innan och anpassa texten utefter det. Är kompetenskraven däremot högre bör utmaningar och tekniken vara något som lyfts fram. Dels för att det i det här fallet sparar dig väldigt mycket tid att sålla bort okvalificerade kandidater, dels för att kunniga snarare lockas av utmaningar. Tricket är att veta vilka kandidater som du vill attrahera och vilka du vill skrämma bort för att sedan anpassa ditt språkbruk därefter. Var tydlig med förmånerFör riktigt attraktiva kandidater kanske det inte alltid räcker med att slänga på en hög lön. De får förmodligen flera sådana erbjudanden och att försöka konkurrera ut andra företag på det sättet kan bli dyrt i längden. Tänk istället på vad ni som företag kan erbjuda kandidaten utöver lön. Det kan vara rent ekonomiska saker men som inte täcks in i lönen, så som försäkringar, transport eller resor. Det kan också vara saker som de får tillgång till på kontoret, ett gym eller en härlig uteplats. För IT-personal kan tillgång till en bra dator och teknik vara avgörande. Sälj in företagetI dagens arbetsmarknad är det inte bara bra lön, förmåner och stimulerande arbetsuppgifter som lockar. För många, särskilt yngre kandidater, är det viktigt att tro på företaget. De vill jobba för ett hållbart företag med bra värderingar och i vissa fall blir det det som väger tyngst. Det kan även vara saker som en skön företagskultur eller en bra gemenskap som får kandidater att lockas av ett visst företag. Tänk ut vad det är som gör just ert företag bra och lyft fram det i annonsen. Gör skillnad på krav och önskemålDet är viktigt att skilja på krav och önskemål. Det tål att upprepas. Din bild av den perfekta kandidaten kanske inte stämmer överens med den kandidat som kommer att prestera bäst. En social och utåtriktad programmerare behöver inte vara bättre än en introvert. Skilj tydligt på faktiska krav och föreställningar om hur personen ska vara som person i annonsen så skrämmer du inte bort kandidater på felaktiga grunder. Kravens jobb är att avskräcka kandidater som helt enkelt inte är kvalificerade.

Relaterade artiklar

(Rekrytering)

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för inspiration och värdefulla tips samt nyheter om vad som är på gång på arbetsmarknaden.

Vad passar bäst in på dig?

Vi hjälper företag att växa och ger människor arbete och möjligheter att utvecklas.

© Copyright 2025 OnePartnerGroup