Kan du lita på magkänslan? Så sparar du pengar och bekymmer med en Second Opinion

Rekrytering

Artikel

Datum

2021-09-16

Läsning

2 min

Magkänslan är bra! Men går den att lita på? Att anlita en professionell rekryteringskonsult för en Second Opinion är ett smart sätt att undvika onödiga kostnader och oväntade bekymmer. Axel Carlsson, Operations Manager på Fogmaker International i Växjö, anlitar alltid OnePartnerGroup för Second Opinion när han rekryterar kvalificerade tjänster. Emma Hördegård, VD på OnePartnerGroup i Växjö, berättar om sina erfarenheter av Second Opinion, om fördelarna och hur det går till.
image
Allt fler kunder efterfrågar en Second Opinion”För oss är det ett mycket bra sätt att få ett kompletterande djup och en kvalitetssäkrad bild av slutkandidaterna. Det är min övertygelse att det mer än en gång har skyddat oss mot felrekryteringar”, säger Axel Carlsson som har anlitat OnePartnerGroup i Växjö flera gånger för att få hjälp med utvärderingen av sina slutkandidater.Och han är inte ensam.”Vi upplever att allt fler kunder väljer att vända sig till oss för att få en Second Opinion vid de tillfällen då man har valt att rekrytera själva”, konstaterar Emma Hördegård som är VD på OnePartnerGroup i Växjö.Beroende på kundens verksamhet och erfarenhet av rekrytering kan orsakerna till att man behöver en Second Opinion variera. Det kan gälla allt från en kund med en egen stor HR-avdelning och omfattande rekryteringsvana till att man har fått en person rekommenderad eller vill ge en befintlig medarbetare chansen att göra karriär internt. Kapacitetstest och egenskapstest”Vår uppgift blir att göra en kvalitetssäkring och en fördjupad analys av slutkandidaten. Vi genomför djupintervjuer med arbetspsykologiska tester, till exempel kapacitetstest och egenskapstest, samt tar in referenser för att säkerställa att kundens val verkligen är det rätta”, förklarar Emma Hördegård.I samband med en Second Opinion granskar Emma Hördegård kandidatens egenskaper, kapacitet, drivkraft och värderingar.”Det är i de här momenten som vårt yrkeskunnande kommer fram. Jag och mina kollegor har tusentals timmars erfarenhet av att möta och intervjua människor, på ett sätt som våra kunder oftast inte har, eftersom deras kärnkompetens finns i andra delar av verksamheten. Förhoppningsvis kan vi bekräfta att kandidaten är ett bra val och att kundens magkänsla var rätt.” Och om inte?”Ja, det händer också. En kandidat som har varit framgångsrik i ett annat företag är kanske inte rätt i kundens organisation. Det är så många saker förutom kompetens och erfarenhet som ska stämma. Kandidatens personlighet och värderingar måste också matcha kundens.”Oavsett utfall så blir resultatet av en Second Opinion alltid bra, resonerar Emma Hördegård.”I bästa fall bekräftar vår analys att kandidaten är ett bra val. Om så inte är fallet har vi hjälpt vår kund att undvika en felrekrytering – och en sådan kan kosta drygt en miljon kronor. Vi får ofta höra av våra kunder att de känner sig väldigt trygga i sitt val när vi har gjort en Second Opinion.” Ökad kundmedvetenhetAtt Second Opinion har vuxit i popularitet beror enligt Emma Hördegård på att kundernas medvetenhet har ökat.”Man anlitar professionella rekryteringsbolag i större utsträckning än tidigare, och allt fler väljer att även ta in en Second Opinion på de rekryteringar som man gör själv. Våra kunder vet att framgångsrikt företagande handlar om att hitta rätt människor som skapar resultat med hjälp av starka samarbeten och matchande värderingar. Det är alltid de mjuka värdena och människorna som står bakom resultatet på sista raden!”

Relaterade artiklar

(Rekrytering)

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för inspiration och värdefulla tips samt nyheter om vad som är på gång på arbetsmarknaden.

Vad passar bäst in på dig?

Vi hjälper företag att växa och ger människor arbete och möjligheter att utvecklas.

© Copyright 2025 OnePartnerGroup