Guide: Så stärker du ditt personliga varumärke

Söka jobb

Guide

Rekrytera med mjuka värden

Bli ditt bästa jag inför jobbsökandet med ett personligt varumärke

1

En inledande uppgift

För att börja bygga upp ditt personliga varumärke måste du först lära känna dig själv lite bättre. Det finns några saker som är viktiga att avgöra:

2

Se över dina konton på sociala medier

Något av det första som en arbetsgivare kommer att få upp om de googlar ditt namn är din närvaro på sociala medier – Facebook, LinkedIn, Instagram– ja, överallt där du brukar röra dig. Därför är det viktigt att bilden av dig på internet är samma som i verkliga livet och stämmer överens med personligt varumärke. För de allra flesta är det här inget jätteproblem, det krävs ganska stora saker för att du ska bli bortvald i en rekryteringsprocess. Men det är ändå bra att se till att du ger ett gott intryck – i vissa fall kan det vara ditt första.

3

Ditt personliga och professionella nätverk

De allra flesta anställningar sker genom rekommendationer. Gå igenom ditt kontaktnät och ta hjälp av dem som känner dig allra bäst. Vänner, familj, grannar, gamla studiekompisar eller före detta kollegor. Utnyttja ditt personliga och professionella nätverk när du söker jobb. Ofta finns det någon som känner någon och rätt som det är dyker en möjlighet upp.

4

Nätverka på LinkedIn

LinkedIn är ett utmärkt verktyg att använda när du söker jobb och visa upp personligt varumärke. Det fungerar både som ett digitalt CV och nätverk. Lyft upp dina erfarenheter, kompetenser och kvalifikationer, det kan öka chansen att bli uppmärksammad av personer, företag och organisationer inom den bransch du är intresserad av. En bra funktion på LinkedIn är rekommendationer som kan hjälpa till att bygga personligt varumärke. Det är inte särskilt komplicerat, du kan få rekommendationer av andra eller ge dem själv. Om du känner att du har presterat bra i en position som du har haft kan du be om en rekommendation från din dåvarande chef eller kollega. LinkedIn är en social media-plattform och borde också användas som det. Om du redan har potentiella arbetsgivare i ditt nätverk är det extra viktigt att vara aktiv. Skriv statusuppdateringar, kommentera andras och dela relevanta artiklar. Det kommer att visa att du är driven och engagerad. Innan du sätter i gång med att nätverka bör du tänka på hur du presenterar dig själv och bygga ett personligt varumärke. Här kommer tre tips för att bygga en attraktiv LinkedIn profil som visar upp ett personligt varumärke:

5

Förstärk varumärket utan att tappa personligheten

Mitt i all marknadsföring av dig själv är det lätt att tappa bort det som ett personligt varumärke faktiskt handlar om – dig själv och din personlighet. Såklart vill du framställa dig så bra som möjligt, men det är viktigt att du hela tiden utgår ifrån vem du faktiskt är. För det personliga varumärket handlar inte bara om vem du är bakom skärmen, utan egentligen allt du gör och är. Varje dag, varje minut. Ha det i åtanke när du ska bygga ett personligt varumärke.

6

Kontinuitet är A och O

Du bygger på ett personligt varumärke hela tiden, i allt du gör. Det tar lång tid och är en färskvara som ständigt måste vårdas – kontinuitet är därför otroligt viktigt.

7

Bilden av dig själv – ett långsiktigt arbete

Ett personligt varumärke är ingenting du bygger upp på en dag. Det är heller inte något som är hugget i sten. Du utvecklas ständigt som person och ditt personliga erbjudande kommer att förändras. Det kan ta tid innan det ger resultat och du når dit du vill komma, men när du väl gör det kommer du att vara glad över allt arbete du lagt ner på att förstärka, förstå och marknadsföra bilden av dig själv. Här är några tips på vad du kan göra på lång sikt.

Relaterade artiklar

(Söka jobb)

Du har sett 3/38

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för inspiration och värdefulla tips samt nyheter om vad som är på gång på arbetsmarknaden.

Vad passar bäst in på dig?

Vi hjälper företag att växa och ger människor arbete och möjligheter att utvecklas.

© Copyright 2024 OnePartnerGroup