7 sätt att skriva jobbannonser som kandidater älskar
Rekrytering
Employer branding
Artikel
Datum
2023-03-29
Läsning
4 min
Dina chanser att rekrytera drömkandidaten börjar redan vid dina jobbannonser. Den kan i värsta fall stöta bort intresserade sökanden, och i bästa fall övertyga talanger som inte ens letar nytt jobb att ansöka. Så här ska du tänka när du ska skriva en jobbannons som är oemotståndlig.

Jobbannonsens förutsättningar idag är inte som förut. Trots att jobbsökande är mer aktiva online så är det allt färre som söker jobb via jobbannonser. De mest eftersökta talangerna på arbetsmarknaden är upptagna, svårflirtade och har gott om alternativ. Över 70 procent av de kandidater du helst vill ha letar inte ens aktivt jobb, visar LinkedIns Global Talent Trends-undersökning. Det är därför viktigt att du lägger ner tid på att skriva jobbannonser som är lockande och intressanta. Hur ska man då som rekryterare bära sig åt för att locka topptalanger genom bra jobbannonser?Du behöver tänka mer som en säljare och marknadsförare när du skriver bra jobbannonser. En jobbannons är faktiskt just en annons. Den ska “sälja in” ditt företag till potentiella kandidater.Dessutom behöver din jobbannons utformas på ett sätt som gör att så många relevanta kandidater som möjligt hittar den. Det innebär att du behöver tänka på saker som sökord, rubriksättning och läsbarhet i din text innan du lägger ut jobbannonsen.
Så här skriver du en oemotståndlig jobbannons:
01
Välj en beskrivande jobbtitelDen absolut viktigaste delen av en bra jobbannons är rubriken. Det är den som dyker upp i sökningar och listor, och den som avgör hur många som klickar in för att läsa hela texten.Du behöver inte låta dig begränsas av den officiella titeln för rollen i din jobbannons. Det är viktigare att få in de ord som dina kandidater använder i sökningar, och ord som ger en bra uppfattning om vad arbetet går ut på.Läs också: Undvik klyschor: 12 intervjufrågor som förbättrar din rekrytering
02
Skriv en intresseväckande inledningEn relativt liten del av jobbsökande kommer att hitta dina jobbannonser online, och desto färre kommer att klicka på dem. Du kan inte räkna med att dessa personer kommer att läsa hela din jobbannons, men du kan räkna med att de allra flesta kommer att läsa det inledande stycket. Du behöver en kort sammanfattning som övertygar dem om att läsa vidare. Försök att beskriva jobbet så tydligt och inbjudande som möjligt på under 140 tecken.
03
Beskriv rollen du sökerDe som lockats av din korta beskrivning i inledningen av jobbannonsen kommer nu vilja veta mer om jobbet för att avgöra om de är intresserade. Hur ser en vanlig dag ut för rollen ni söker? Beskriv ansvarsområden, fokus och vanliga arbetsuppgifter. Håll det till 3-6 punkter för att inte överväldiga kandidaten och skrämma iväg den.
04
Beskriv ditt företagDu har förklarat vad jobbet går ut på. Nästa fråga är: Varför jobba hos just er? För många kandidater är detta ännu viktigare än arbetsbeskrivningen.Sväva dock inte iväg för mycket när du berättar om ditt företag. Håll det relevant och beskriv kortfattat er bakgrund, hur många ni är, er position på marknaden, er vision och era värderingar. Försök få in lite av ditt företags personlighet i texten, så att man som kandidat ser fram emot att träffa er och eventuellt bli en del av företaget.Läs också: Så attraherar du rätt kompetens
05
Beskriv krav och önskemålNu när du väckt intresse både för rollen och för dig som arbetsgivare är det läge att börja sålla bland de sökande. Här listar du den bakgrund och de kunskaper som rollen kräver.Behövs någon speciell utbildning?Vilken erfarenhetsnivå är lämplig för rollen?Vilka personliga egenskaper är önskvärda för rollen och för att passa in hos er?Tänk på att skilja på krav och önskemål och att inte göra listan för lång. För varje extra punkt i din rekryteringsannons riskerar du att eliminera en annars klockren kandidat.
06
Pitcha jobbet till kandidatenInnan du ska lägga ut din jobbannons kan du fundera över vad som skiljer det här jobbet från liknande erbjudanden från dina konkurrenter? I dina jobbannonser ska du beskriv vad den sökande kan se fram emot om de börjar jobba hos er: Eventuella förmåner, resor, utbildningar, flexibla arbetstider och utvecklingsmöjligheter. Beskriv arbetsplatsen, er företagskultur och vad ni brukar hitta på tillsammans.Läs också: Headhunting – 8 tips för att finna & vinna drömkandidaten
07
Uppmana till ansökan med tydliga instruktionerSlutligen vill du uppmana kandidaten att ansöka. Undvik komplicerade formulär och långa registreringar, men ge tydliga instruktioner för hur de söker jobbet:Vart skickar de ansökan och vad ska den innehålla?När är sista ansökningstid?Ska de bifoga ett personligt brev?Hänvisa till en kontaktperson som kandidaterna kan höra av sig till med frågor. Berätta även gärna hur urvalet går till och när de kan förvänta sig svar. Genom att berätta detta redan i din jobbannons minskar du eventuella frågor och osäkerheter från kandidaten. Glöm inte att gå igenom texten en sista gång innan du lägger ut jobbannonsen.
Vi hjälper dig med att skriva bra jobbannonser! Tycker du det är svårt att skriva jobbannonser som lockar till sig kandidater? Vi på OnePartnerGroup vet hur en jobbannons utformas för att bli så oemotståndlig som möjligt. Vi är din bästa kollega inom rekrytering, bemanning samt utbildning och finns på ett 50-tal orter runt om i Sverige. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller funderingar!
Kontakta oss
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart vi kan!