Vinnande värderingar på jobbet

För att bygga upp ett bra varumärke är det viktigt att man har tydliga värderingar som man jobbar efter. Något som både arbetsgivare och chefer uppskattar och kommer ha med sig när de pratar om dig i framtiden. Här kommer några tips på bra värderingar att ha med sig.

Rätt arbetsmoral

Arbetsmoral är A och O när det kommer till att lämna ett gott intryck. Du vill helt enkelt visa för arbetsgivare och kollegor att du är någon som får jobbet gjort på ett effektivt sätt, att du är någon som tar sig an utmaningar med glädje.

Inkludera mera

Att arbetsplatsen ska vara inkluderande är något som hörs ofta nu för tiden. Men för att den ska bli det måste även du som medarbetare vara det. Inkludera dina kollegor, lämna ingen utanför. Försök få den tysta personen att vara delaktig under fikarasten. Prata aldrig illa om någon bakom dennes rygg. Be om råd även fast du kanske inte behöver det. Det kommer märkas att du anstränger dig.

Positivitet – lagom är bäst

Alla gillar den där positiva medarbetaren som fullkomligt lyser upp en arbetsplats. Varför inte själv bli den personen? Var dock lite varsam, överdriven positivet kan lätt ses som falskt. Det gäller att hela tiden vara genuin.


Rätt blandning av självsäkerhet och ödmjukhet

Det är viktigt att tro på sig själv och visa att man är bra på det man gör. Men det är också viktigt att veta när man gör fel och lära sig av det. Försök att balansera de två egenskaperna så kommer du att bli någon som folk ser upp till men också kan relatera till.

Var pålitlig

Dyk upp i tid och gör det som ska göras. Det låter kanske som en självklarhet, men det som skiljer någon som är pålitlig mot någon som bara sköter sitt jobb är konsekvens. Att, såvida man inte har en väldigt bra ursäkt, komma i tid och aldrig slappa. De allra flesta, även riktigt bra medarbetare, blir bekväma ibland och tänjer på gränserna. Att inte göra det kommer få dig att sticka ut som någon man alltid kan lita på.

 Var ärlig

Ärlighet varar längst. Det handlar om att vara transparent med sina chefer och kollegor. Att säga till när du har gjort fel eller när något helt enkelt inte funkar. Det kan vara svårt, men i längden kommer det bara bli värre om du håller en sådan sak inne. För att kunna lösa problem måste du kunna prata om dem.

Egna värderingar

Vad är viktigt för dig? Hur vill du att andra ska vara? Tänk ut det och lev upp till det. Dina egna värderingar kommer alltid att väga tyngre än de som du fått av andra.