Utstickande eller en i mängden – är lagom bäst?

I Sverige älskar vi ordet lagom. Vi gillar när det är lagom stort, lagom salt, lagom svårt. Men hur är det egentligen med lagom när det kommer till personligt varumärke? Är det även här bäst att vara lagom och en i mängden, eller är det bättre att sticka ut?

Stick ut – men på rätt sätt

Att ha något som utmärker sig från andra är i de flesta fall positivt. För att kunna synas på arbetsmarknaden måste du ha något som ingen annan har. Annars försvinner du i bruset. Att tänka på är dock på vilket sätt du sticker ut. Kom ihåg att allt du gör, hur du uppträder och klär dig, påverkar andras intryck av dig och bygger ditt personliga varumärke. Stick därför inte ut bara för att sticka ut. Stick ut på ett sätt som säger något om dig och vem du är, försök inte att vara någon annan.

 

 

Visa vad som är unikt för dig

Ditt personliga varumärke ska vara just personligt. Det ska beskriva dig själv, ingen annan. Så fundera ut dina bästa egenskaper och unika sidor och lyft fram dem. Lägg fokus på att bli bäst på det du är bra på istället för att bli medelbra på allt. Visa upp ditt bästa jag och stick ut med det som gör just dig speciell.

Strunta i Jantelagen

Lagom är bra i många sammanhang, men när det kommer till ditt personliga varumärke och jobbsökande är det alltid bättre att sticka ut. Om du smälter in för mycket och blir en i mängden så syns du helt enkelt inte. Så strunta i jantelagen och våga sticka ut. Men när du gör det – utgå alltid ifrån dig själv.