Så mycket kostar en chef att anställa

När man kommer till slutsatsen att man behöver anställa en ny chef, så finns det olika tillvägagångssätt att göra det på. Och egentligen finns det väldigt bra siffror att hitta på nätet idag om exakt hur mycket det kostar att anställa någon, inkluderat allt från lön och pension till sociala avgifter. Men ska man göra det själv? Eller via en rekryteringsfirma? Eller hyra en chef? Och vad blir egentligen mest lönsamt, i slutändan?

Är tid verkligen pengar?

Det första du måste fråga dig själv är – hur värdefull är din tid för dig? Om du är personen som vid vakanstillfället behöver dribbla två jobb samtidigt kan det vara mer värdefullt än du kanske tror att frigöra den tiden som det dubbla arbetet innebär. Tid kan i många fall vara pengar, men tid har ett annat värde som innebär välmående och hälsa också. Ju snarare du hittar någon att anställa, desto tidigare kommer du att inse hur mycket din tid faktiskt är värd.

 

Hitta rätt person

Samtidigt är det väldigt viktigt att rekryteringen du gör blir långsiktigt hållbar. Om du inte behöver en sådan typ av lösning kan det vara värt att hyra in en chef för en specifik period. Men vill du hitta någon som stannar kvar i företaget en längre tid gäller det att kandidaten inte bara har rätt kvalifikationer, utan också fungerar socialt.

Det kan därför vara värdefullt att, innan rekryteringsprocessen dras igång, skissa fram en ”drömversion” av personen ni önskar anställa. Ingen är perfekt, men det kan vara små saker som i slutändan avgör om det funkar eller inte. Och att ha en bra bild av en kandidats önskvärda personlighet kan kännas tryggt att ha med sig in i processen. Det kan också förtydliga för kandidaten i ett senare skede varför hen fick/inte fick jobbet om tydliga kvalifikationer finns med i ekvationen tidigt i processen. I princip alla rekryteringsföretag jobbar med ”kravbilder” för att ge företaget den bäst lämpade anställningen.

Ta hjälp eller inte?

Om du har kommit till slutsatsen att du behöver en långsiktigt hållbar anställning, så är frågan du egentligen ska ställa dig – rekrytera själv eller ta hjälp? Och vilket är mest lönsamt? För även om rekryteringsföretaget tar en slant för jobbet, så kan du lita på att du kommer att få det du sökte med deras hjälp. Men även, att den tid som det än en gång frigör att slippa gå igenom hela processen själv, kan i slutändan i vissa fall ha varit mer lönsam än vad det kostade.

Men känner du att du vill rekrytera själv, så är det viktigt att ge tid till processen. Bra rekryteringar tar ibland lång tid, och särskilt när det kommer till en chefspost. Att rekrytera är dyrt, men en felrekrytering är ännu dyrare. Därför är det viktigt att göra dessa avväganden, och främst komma fram till vad som i slutändan är mest lönsamt för dig och företaget. Är tid verkligen pengar? Eller är pengarna viktigare än tiden?