En inledande uppgift

Vem är du?

För att börja bygga upp ditt personliga varumärke måste du först lära känna dig själv lite bättre. Det finns några saker som är viktiga att avgöra:

Sätt dig ner och fundera lite på det. Du behöver inte ifrågasätta hela din identitet, bara tänka på vad du har för styrkor och svagheter. Vad du har för kompetenser och hur du tror att andra uppfattar dig som person. Är du kreativ, strukturerad, tävlingsinriktad etc.? Skriv ner det. Stryk sedan allt det negativa, det är inte relevant här. Det är såklart bra att vara medveten om sina brister, jobba med de du kan och acceptera resten, men att hela tiden påpeka dem för andra ger ett osäkert intryck och kommer inte att vara särskilt säljande. Att bygga ett personligt varumärke handlar om att lyfta fram sina bästa sidor. Vi ger dig sju frågor att ställa dig själv:

1
Vad är mina styrkor?

2
Vilken är min viktigaste kompetens?

3
Vad har jag för värderingar?

4
Vad ger jag för första intryck?

5
Vad blir jag engagerad av?

6
Vad får mig att trivas på en arbetsplats?

7
Vad har jag som inte många andra har?

Vart vill du?

Tänk här både långsiktigt och kortsiktigt. Vilket jobb vill du söka härnäst och vart vill du komma i karriären? Det behöver inte vara jättetydliga mål, särskilt inte långsiktigt, men du bör iallafall ha ett hum om vart du vill och vilken typ av jobb du vill ha. När du ha gjort det kan du skriva ner egenskaper som jobbet eller karriärbanan kräver och några som meriteras. Allt från kompetenser till personlighetsdrag. Har du svårt att komma på vad det skulle kunna vara kan du pröva att läsa platsannonser för den typen av jobb och se vad som står där. Vi ger dig fyra frågor att ställa dig själv:

1
Vad vill jag jobba med?

2
Vilken typ av företag vill jag jobba för?

3
Vad skulle den typen av företag värdesätta hos en kandidat?

4
Vilka kompetenser kräver mitt drömjobb?

Vad kommer du att behöva göra för att ta dig dit?

Jämför nu det du har skrivit om vem du är och dina förmågor med vad ditt karriärsmål kräver – och hitta de gemensamma nämnarna. Det är det som kommer utgöra grunden i ditt personliga varumärke. Om du ska stärka ditt personliga varumärke kortsiktigt innan du söker nästa jobb kommer i stort sätt allting handla om att framhäva dessa egenskaper. För att nå ditt långsiktiga mål kan det krävas att du samlar på dig exempelvis mer kompetens, och då har du dessutom tid att jobba med dina brister.

När du har fått en bättre uppfattning:

Tänk på hur du, med det du kommit fram till i åtanke, kan presentera dig själv på bästa sätt. Skriv en slogan eller en tagline om dig själv. En kort, säljande beskrivning som tar med din viktigaste kompetens och dina starkaste personlighetsdrag. ”En driven java-utvecklare som älskar att lösa problem” eller ”En serviceinriktad, stresstålig receptionist som brinner för att hjälpa folk”. Det kanske känns lite löjligt men oroa dig inte, ingen kommer att se den förutom du. Den är bara till för att du ska veta hur du ska sälja in dig själv. Ditt personliga varumärke helt enkelt.

 

Dags att jobba

När du har bestämt ungefär vad ditt varumärke är ska du genast börja jobba med det. Först och främst ska du, under alla arbetsmässiga sammanhang, vara ditt varumärke. Du ska såklart inte låtsas att vara någon annan, utan bara tänka på att hela tiden försöka framhäva de egenskaper som du har med i din slogan.

Ditt personliga varumärke på internet

Borde du ha en egen hemsida?

Det kanske tydligaste sättet att marknadsföra någonting på internet är via hemsidor. Du kan samla all information om dig själv på ett ställe och presentera det på ett säljande vis, som dessutom gör det bekvämt för arbetsgivare eller kunder. Ett CV som alla kan hitta. Det gäller dock att vara lite försiktig – en dålig eller irrelevant hemsida kan snarare få motsatt effekt.

Om du exempelvis är nyexaminerad eller jobbar inom serviceyrken kanske du inte har tillräckligt med information att fästa på hemsidan. Om det BARA skulle bli som ett CV är det förmodligen inte relevant med en egen hemsida. Du bör ha en egen hemsida om…

1
…du har ett portfolio att visa upp

Är du kanske fotograf eller grafisk designer? Då kan det vara jättebra med en egen hemsida. Tydliga saker att visa upp som inte går att ha med på ett CV passar utmärkt för en hemsida. Det marknadsför dig och dina kompetenser, arbetsgivare kan lätt se vad du är kapabel till och det ökar chansen att bli headhuntad. Lättast är såklart om ditt arbete är visuellt, men så länge din portfolio snyggt går att visa på en hemsida kan det vara relevant.

2
…du frilansar eller driver egen verksamhet

Att sälja in dig själv blir kanske ännu viktigare som frilansare än om du bara skulle leta efter en vanlig anställning – och en hemsida är ett jättebra sätt att göra det på. Helt enkelt för att beskriva vilka tjänster du erbjuder och för att ha ett enkelt sätt att kontakta dig. Har du ett portfolio ska du såklart också visa upp den.

3
..det förväntas av dig

Om det förväntas av dig att ha en hemsida måste du givetvis ha en. Om alla du konkurrerar med har det så kommer du förmodligen att bli förbisedd av arbetsgivare om du inte har det. Ta reda på hur det ser ut i din bransch och om arbetssökande i samma sits som du har hemsidor eller inte.

Ett annat alternativ: blogg

En blogg kan vara ett bra alternativ om vill ha en starkare närvaro på nätet. Det blir något som arbetsgivare kan se när de googlar dig och som visar att du är driven och engagerad och brinner för något. Men om du skaffar en blogg finns det några saker som är viktiga att tänka på.

Relevant innehåll

En blogg måste ha relevant innehåll, annars kommer ingen att läsa den. För att den ska bygga ditt personliga varumärke ska den helst handla om någonting som är relevant för din bransch, alternativt något som stärker någon av dina nyckelegenskaper. En träningsblogg skulle exempelvis kunna visa på driv. Helst ska det vara om något som engagerar dig, det kommer att lysa igenom i texten och få andra att bli intresserade.

 

Kontinuitet

Det är väldigt viktigt att du kontinuerligt uppdaterar bloggen och skriver nya inlägg. Du kan givetvis göra det i din egen takt, en gång i veckan eller en gång i månaden. Det viktigaste är att det syns att du är aktiv. En blogg där det senaste inlägget var för ett år sedan kommer inte att vara till någon hjälp.

 

Marknadsför bloggen

Du vill såklart ha personer som läser din blogg. Det mest effektiva sättet att marknadsföra bloggen är via sociala medier. Berätta för dina vänner och följare att du har börjat blogga och påminn dem om det. Du kan exempelvis dela inläggen så fort du har skrivit dem. Ett bra sätt att få klick är att tidigt hoppa på och kommentera en nyhet som är relevant för bloggen. Ju mer framgångsrik bloggen är desto mer framgångsrik kommer arbetsgivare att uppfatta dig. Ett tips är dock att inte enbart se bloggen som ett sätt att marknadsföra dig själv på. Se till att ha kul på vägen, då kommer du att orka hålla den uppe betydligt mycket längre.

Snabba knep för en bra hemsida

1
Mobilanpassad

Idag förväntas hemsidor att vara anpassade för mobil, och är din hemsida inte det kan det avskräcka arbetsgivare om det blir deras första intryck.

2
Stilren

Du vill inte ha en hemsida som ser ut att vara gjord av en gymnasieelev 2004. Se till så att den är modern, fräsch och lätt att navigera på.

3
Passar ditt varumärke

Du vill ha en form och stil som passar ditt varumärke. Har du inte det kan det lätt skära sig. Kika på hur liknande sidor ser ut.

4
Ta hjälp av mallar

Det finns en mängd olika företag som kan hjälpa dig med olika professionella mallar som du kan använda dig av. Om du varken har tid eller råd att göra en hemsida från scratch är det till stor hjälp.

Sociala medier

Håll din Facebook-profil ren

Något av det första som en arbetsgivare kommer att få upp när de googlar ditt namn är din Facebook-sida. Därför är det jätteviktigt att din Facebook-profil är något som du är beredd att visa upp. För de allra flesta är det här inget jätteproblem, det är framför allt stora saker som skulle göra att man blir rakt ut bortvald i en rekryteringsprocess. Men det är ändå bra att se till så att du ger ett gott intryck – i vissa fall kan det vara ditt första.

Visa upp en bra profil

Se till så att din profil ser bra ut helt enkelt. En snygg, stilren profilbild och omslagsfoto som överensstämmer med ditt personliga varumärke. Det behöver inte vara överdrivet professionellt, det är trots allt din privata sida, men det ska vara presentabelt helt enkelt.

 

Avtagga opassande bilder

Du vill inte att en potentiell arbetsgivare ska se en sunkig festbild från två år sedan. Det ger ett dåligt första intryck. Kolla igenom din profil och tagga av dig själv från foton eller inlägg som inte är lämpliga. De finns såklart kvar, men en arbetsgivare kommer inte att kunna hitta dem genom att enbart söka på ditt namn.

 

Var försiktig med åsikter

Det är väldigt viktigt att tänka på vilken sorts åsikter du visar upp på Facebook. Många kan vara helt harmlösa, eller till och med bra för ditt personliga varumärke. Vill du ge sken av att du är någon som bryr sig om saker så är Facebook ett bra ställe att visa det på. Det du vill undvika är framförallt tunga politiska åsikter, religion och åsikter som kan tolkas som kränkande. Det kan vara avskräckande för arbetsgivare. Allt beror dock på hur du vill marknadsföra dig själv.

Så bygger du en attraktiv LinkedIn-profil

Professionell profilbild

Din profilbild är det första någon ser när de klickar på din profil. Till skillnad från Facebook är LinkedIn en plattform gjord för att framhäva ditt professionella jag och du bör därför ha en profilbild därefter. Det är lättare än någonsin att snabbt ta en bild som ser professionell ut, men den ska helst inte vara från en mobilkamera. Hör med en vän eller kollega om de kan hjälpa dig. Att anlita en professionell fotograf kan vara lite överdrivet, men gör det om du har svårt att fixa en bild själv eller om det känns relevant.

 

Välskriven presentation

Din presentation är det andra arbetsgivare kommer att se när de kollar igenom din profil. Kommer du ihåg din slogan? Din presentation blir en utbyggd version där du beskriver dina kompetenser och egenskaper. Man kan kalla det en hisspresentation eller ”elevator pitch”. Ha gärna med något som du brinner för. Du bör helt enkelt summera ditt personliga varumärke på ett par meningar.

 

Visa upp dina erfarenheter och kompetenser

Din LinkedIn-profil fungerar lite som ett digitalt CV som är öppet för allmänheten, och det är som ett CV du bör behandla det. Lista upp de utbildningar och anställningar som du har haft under åren. Har skolorna eller arbetsgivarna själva en närvaro på LinkedIn kan du länka till dem, då blir det mer legitimt. Något du även bör använda dig av är ”Skills and Endorsements”, där du listar dina kompetenser som dina tidigare arbetsgivare och kollegor kan verifiera med så kallade ”endorsements”.

 

Jobba med rekommendationer

En annan bra funktion på LinkedIn är rekommendationer. Det är inte särskilt komplicerat, du kan få rekommendationer av andra eller ge ut dem själv. Om du känner att du har presterat bra i en position som du har haft kan du be om en rekommendation från din dåvarande chef eller kollega. Det kommer att stärka ditt varumärke. Att själv rekommendera personer ökar chansen att få rekommendationer tillbaka och stärker dessutom relationen till den personen, något som säkerligen kan hjälpa dig framtiden.

 

Var aktiv

Din närvaro på LinkedIn är inte statisk och är inte bara ett sökbart CV. Det är en social-media-plattform och borde också användas som det. Om du redan har potentiella arbetsgivare i ditt närverk är det extra viktigt. Skriv statusuppdateringar, kommentera andras. Dela relevanta artiklar. Var inte privat, det är som sagt en professionell sida. Och kom ihåg att alltid vårda ditt personliga varumärke.

Så twittrar du till dig rätt uppmärksamhet

Twitter är en jättebra plattform om du vill synas och visa upp ditt personliga varumärke. Du har möjlighet att skriva saker som kan få stor spridning. Att twittra rätt gör att folk i din bransch, inte minst arbetsgivare, kan få upp ögonen för dig.

Följ rätt personer och hashtags

Första steget är hitta rätt sammanhang för ditt personliga varumärke. Finns det några nyckelpersoner i din bransch? Vilka hashtags är det som trendar? Håll koll på vilka du följer retweetar och följ dem själv. Lär känna klimatet lite och jobba utifrån det.

 

Twittra regelbundet

För att du ska börja få följare krävs det att du aktivt använder plattformen. Ta del av relevanta diskussioner, skriv intressanta tweets och dela relevanta länkar. Retweeta mycket och ofta. Det är viktigt att allting är i linje med ditt personliga varumärke.

 

Var professionell och nyanserad

Det du skriver kommer att finnas kvar. Tänk på det innan du lägger upp något. Kan du stå för det du skriver? Om en diskussion börjar få lite hätsk ton är det lätt att du skriver något som du kan komma att ångra. Visst, det går att ta bort tweets, men någon kommer att ha sett och det är alltid bättre att skriva tweets som du vet att du inte kommer ångra. Hatiska kommentarer kommer garanterat att skada ditt personliga varumärke.

Förbättra varumärket utan att tappa personligheten

Bygg ditt personliga varumärke utan att tappa dig själv

Mitt i all marknadsföring av dig själv är det lätt att tappa bort det som ditt personliga varumärke faktiskt handlar om – dig själv och din personlighet. Såklart vill du framställa dig så bra som möjligt, men det är viktigt att du hela tiden utgår ifrån vem du faktiskt är. För det personliga varumärket handlar inte bara om vem du är bakom skärmen, utan egentligen allt du gör. Varje dag, varje minut.

Sättet du talar, kroppsspråk, klädsel, makeup, frisyr, din ringsignal och meddelandet på telefonsvararen. Alla är faktorer som påverkar hur personer uppfattar dig, och då också ditt personliga varumärke. Extra stor påverkan har dessa saker första gången du möter någon, då det är med och skapar deras första intryck. Men om du har visat upp en bild på internet och sociala medier, och nu beter dig och klär dig som någon annan, kan ditt varumärke få en törn och din trovärdighet minska. Därför är det viktigt att måla upp en bild som stämmer överens med hur du uppträder i verkligheten.

 

Det gäller att ha en röd tråd genom alla delar av ditt personliga varumärke, precis som för ett företag. Om ett företag marknadsför sig som serviceinriktat med glada medarbetare, och du sedan möts av en otrevlig och ohjälpsam person när du ringer till kundtjänsten, så försvinner allt förtroende. Samma sak gäller om exempelvis ett matmärke gör reklam för lyxiga varor av högsta kvalitet, men i butiken hittar du bara en tråkig basförpackning.

 

För att kunna hålla den röda tråden i ditt personliga varumärke är det viktigt att inte försöka vara någon annan, utan att istället visa upp den bästa versionen av dig själv. Istället för att försöka förbättra dina mindre bra sidor – förbättra dina bästa sidor så att du blir bäst på det du är bra på. Visa sedan upp den sidan av dig själv både på nätet och i verkligheten och se till att allt du gör hänger ihop – vad du säger, hur du säger det, hur du ser ut och hur du agerar. Då gör du ditt personliga varumärke trovärdigt.

Hur språket påverkar ditt varumärke

Ditt personliga varumärke i tal och skrift

Hur du uppfattas påverkas av en mängd olika faktorer – inte minst hur du utrycker dig i tal och skrift. Både vad du säger, hur du säger det, dina ordval och formuleringar skapar en bild av vem du är. Det påverkar därmed också ditt personliga varumärke. Här är tre tips på vad du kan tänka på för att ditt språk ska påverka ditt personliga varumärke i rätt riktning.

1
Tänk på vad du berättar om

Innehållet i det du skriver och berättar om både på internet och när du möter folk berättar också något om dig. Vilka ämnen du väljer att prata om säger något om vad du bryr dig om, gillar och är engagerad i. Se därför till att du berättar om saker som hänger ihop med ditt personliga varumärke och vem du vill visa att du är, när du kommunicerar i officiella sammanhang. Vilka är dina hjärteämnen? Vad framhäver ditt personliga varumärke mest? Berätta om det.

2
Välj en ton som passar dig

Formell eller informell? Skämtsam eller allvarlig? Sättet du framför det du vill säga har stor påverkan. Försök att hitta en ton som passar den sida av dig själv du vill visa upp. Använder du ett formellt språk och svårare ord skapar du en allvarlig, ordentlig men kanske opersonlig bild av dig själv. Använder du istället slang, förkortningar och vardagliga uttryck ger det en mer avslappnad och personlig bild, men kanske inte lika professionell. Hitta balansen och ordvalen som passar dig.

3
Öva på att berätta om dig själv

Träna på att kort presentera dig själv. Här ska du inte bara rabbla upp ditt CV, utan berätta istället om dina val och händelser som har påverkat dig och gjort dig till den du är idag. Dessa berättelser skapar en bild av dig – och det är den bilden folk kommer att minnas. Även i denna presentation är det såklart viktigt att tänka på hur du uttrycker dig. Testa gärna på en kompis eller kollega!

Kontinuitet är A och O

Ta varje chans du får för att framhäva ditt personliga varumärke

Du bygger ditt personliga varumärke hela tiden, i allt du gör. Det tar lång tid och är en färskvara som ständigt måste vårdas – kontinuitet är därför otroligt viktigt. Se till att leva ut ditt personliga varumärke i alla tillfällen du kan.

I de allra flesta situationer har du en chans att imponera på andra, visa vem du är och göra dig ihågkommen. Men också tvärtom, att tappa förtroende och försämra ditt rykte. Oavsett om du skriver ett mejl eller minglar med nya människor på ett event är det därför bra att ha ditt personliga varumärke i bakhuvudet. Uppträd på det sätt som matchar den du vill att de ska se dig som. Försök inte att vara som alla andra, visa vem du är och se till att de kommer ihåg dig. Vi ger dig 10 tillfällen där du kan framhäva ditt personliga varumärke:

1
När du träffar nya människor

2
När du skriver mejl

3
När du pratar i telefon

4
När du gör inlägg på sociala medier

5
När du går på möten

6
När du spelar in din telefonsvarare

7
När du skriver ett personligt brev

8
När du väljer kläder på morgonen

9
När du fattar beslut

10
När du minglar

Personligt varumärke i ett långsiktigt perspektiv

Ditt personliga varumärke är ingenting som du bygger upp på en dag. Det är inte heller något som är hugget i sten. Du utvecklas ständigt som person, så låt ditt personliga varumärke växa med dig. Men fortsätt alltid att jobba med det. Det kan ta tid innan det ger resultat och du når dit du vill komma, men när du väl gör det kommer du att vara glad för allt arbete du har lagt ner på ditt personliga varumärke. Här är några tips på vad du kan göra på lång sikt.

Skapa meningsfulla affärsrelationer

Ditt personliga varumärke kan vara till stor hjälp för att bygga betydelsefulla affärsrelationer. Vilka personer du umgås med kan också förstärka bilden av dig. Ta varje tillfälle att träffa nya människor. Låt ditt personliga varumärke skina igenom och lägg till intressanta personer på exempelvis LinkedIn.

 

Se till att ha en bra arbetsmoral

En bra arbetsmoral är något som alltid uppskattas och hjälper dig att förbättra ditt rykte. Hur beter du dig egentligen på din arbetsplats? Har du respekt för andra? Kommer du i tid? Lyssnar du på andra? Sköter du ditt jobb bättre än dina kollegor? Om svaret är nej så är det dags att börja jobba på din arbetsmoral. Hårt arbete lönar sig i längden, det kommer att synas och bli en del av ditt personliga varumärke.

 

Fortsätt att utbilda dig själv

För att förstärka ditt personliga varumärke och hålla det levande kan det vara en bra idé att försöka bli ännu bättre på det du är bra på. Gå på relevanta kurser och utbildningar inom ämnet – det kan vara allt från enstaka kvällskurser och seminarium till en längre utbildning.

 

Bli den bästa versionen av dig själv

Sist men inte minst – jobba alltid mot att bli den bästa versionen av dig själv. Gör saker och ta beslut som förbättrar dina bästa sidor. Våga sticka ut istället för att vara medelbra på det mesta. Var aktiv och ta plats. Och glöm aldrig bort vem du faktiskt är.

 

Lycka till!