Hitta jobb

Hitta jobb – leta på rätt ställen och på rätt sätt!

När beslutet är taget gäller det att hitta jobben, vilket inte alltid är så lätt. Du måste veta både vad du ska leta efter och var du ska leta. Svaret på detta varierar såklart från person till person, men det finns riktlinjer som du kan följa för att hitta jobbet som passar just dig. För att ge svar på den första frågan kommer här 7 saker att fråga dig själv innan du börjar söka

1

Varför söker du jobb?

Är det för att du helt enkelt behöver ett, eller för att ta nästa steg i karriären? Är du uttråkad på ditt nuvarande jobb, eller behöver du högre lön?

2

VarT vill du i din karriär, och vad kan ta dig dit?

Är det viktigt för dig att klättra i karriärstegen eller kan du i nuläget nöja dig med ett jobb som du inte riktigt vet vart det kan leda

3

Inom vilket område vill du jobba?

Spelar det någon roll? Kan du tänka dig att byta bransch så länge yrkesrollen är densamma? Eller vill du kanske testa något nytt?

4

Vad är du kvalificerad för?

Vad kan du göra och vad kan du inte göra? Och vilka jobb kan du söka med de kvalifikationerna du har?

5

Vilket jobb vill du helst ha?

Detta behöver inte nödvändigtvis vara ditt absoluta drömjobb, men det bästa jobb som du sannolikt skulle kunna få just nu. Det är alltid bra att ha ett mål att sträva efter.

6

Var vill du jobba?

Är platsen viktig? Har du några preferenser att bo och jobba på en viss plats eller kan du tänka dig att flytta dit jobbet finns?

7

Ytterligare ”deal breakers”?

Finns det något annat som gör att du absolut inte vill ha ett jobb? Spelar det för roll vad det är för företag? Har du några etiska principer? Är arbetstid eller lön en viktig fråga? Behöver du kunna vara flexibel? Sålla bort så många jobb som möjligt så att du kan lägga all energi på jobben du faktiskt vill ha.

Här hittar du jobben

Arbetsförmedlingens platsbank – en bra start

Här har du en utvecklad sökmotor som gör att du kan vara väldigt specifik i vad du letar efter. Du kan exempelvis sortera efter geografisk plats, olika krav, dina kompetenser och erfarenheter. Även om du inte kan hitta alla jobb här är det en bra plats att börja ditt letande.

LinkedIn – där jobben hittar dig

LinkedIn är inte bara en sida där du kan söka jobb, möjligheten att skapa en profil som kan fungera som både CV och ”annons” gör att potentiella arbetsgivare också kan hitta dig. Dessutom är LinkedIn bra för att knyta värdefulla kontakter.

Google – här kan du hitta det mesta

Genom att googla på den typen av jobb du vill ha kommer du garanterat att hitta någonting. Var kreativ i dina sökord och testa dig fram. Här kan du hitta allt från specifika företags hemsidor till olika samlingssidor med platsannonser.

Sociala medier – ett modernare alternativ

De senaste åren har det blivit allt vanligare att hitta jobb via sociala medier som Twitter och Facebook. Genom att följa rätt hashtags, företag och personer, och gå med i jobbsökargrupper och branschgrupper, kan du se till så att du får nys om de jobberbjudanden som finns. Du kan också marknadsföra dig själv – posta ett inlägg om att du letar efter ett specifikt jobb och be dina följare att dela eller retweeta så finns chansen att rätt person ser dig.

Använd så många olika plattformar som du kan för att hitta så många olika jobb som möjligt.

Glöm inte bemanningsföretagen!

Antalet tjänster som tillsätts via bemanningsföretag ökar allt mer. Att vända sig till ett bemanningsföretag kan därför ge dig stora möjligheter till en mängd olika jobb. Vissa företag tar hjälp av bemanningsföretag för att hyra personal under en viss tid medan vissa tar hjälp med hela rekryteringsprocessen. Kom ihåg att en uthyrning kan leda till en permanent anställning. Det är lite som att vara provanställd – både du och företaget får en chans att känna av varandra och se om det fungerar. Du får en chans att visa vad du går för och att testa på olika arbetsplatser. Kanske hittar du också bemanningsföretag som är specialiserade på just din bransch, då ökar chanserna ytterligare att de hittar ett jobb som passar just dig.

Att läsa en platsannons

Så tolkar du platsannonserna

I det här stadiet har du förhoppningsvis en bra bild av vad du letar efter, och har börjat hitta jobbannonser på olika platser. Nu gäller det att välja ut de jobb som du faktiskt vill söka. Genom att läsa en platsannons går det inte att avgöra om det är ett ”bra” eller ”dåligt” jobb. Däremot kan du lära dig att tolka platsannonser för att kunna göra en bättre bedömning om jobbet verkar passa dig eller inte.
Hur säljande är texten?

En säljande platsannons tyder oftast på att företaget har en större konkurrens om kandidater och en högre ambitions-
nivå i allmänhet. Platsannonser som är mer direkta brukar vara ett tecken på att företaget är säkert på att få många ansökningar. Statliga jobb brukar ofta ha den typen av annonser. Vad som är bäst beror på vilken typ av företag du vill jobba för.

Vad innehåller arbetsbeskrivningen?

Denna är oftast ganska rakt på sak. Läs igenom och tänk efter om det är något som du klarar av och vill göra – det är trots allt det som kommer att vara dina arbetsuppgifter om du får jobbet. Lägg också märke till hur specifik eller bred arbetsbeskrivningen är – ju bredare den är desto mer frihet och eget ansvar kommer rollen innebära.

Vilka krav finns på kvalifikationer?

Det är bra om du uppfyller så många krav som möjligt, men haka inte upp dig på enstaka punkter – se det mer som önskemål än krav.
Det viktiga är att du känner att du skulle klara av jobbet. Om inte, bör du inte söka då det kan skapa problem i längden. Känns det däremot som ett passande jobb för dig finns det egentligen ingen anledning att inte söka, oavsett om du når upp till alla krav eller inte. Ta också en extra titt på vad företaget söker för personlighet, dessa krav kan vara bra indikatorer på hur arbetet kommer att vara och hur företagskulturen ser ut.
Står det exempelvis att de letar efter någon som är stresstålig är jobbet förmodligen stressigt.

Finns det erbjudanden och förmåner?

Du bör inte välja jobb baserat på förmåner, det viktigaste är att det är ett jobb som du tror att du kommer trivas med. Men om du står och väger mellan två tjänster kan det vara värt att ta sig en extra titt på erbjudandena. Var dock uppmärksam på nackdelar omskrivna till säljpunkter. ”Vi erbjuder en utmanande arbetsplats med högt tempo” kan betyda att jobbet är svårt och stressigt.

Ditt nätverk

Missa inte att gå igenom ditt nätverk

Ca 70% av alla jobb förmedlas med hjälp av kontakter. Det är därför mycket värt att lägga tid och energi på att gå igenom ditt kontaktnät när du är på jakt efter ett nytt jobb.
Vänner

Vad jobbar dina vänner med? Har du någon som jobbar med något snarlikt eller känner du kanske till och med någon som jobbar på ett företag som lockar dig? Hör av dig – det skadar aldrig att fråga. Om du har kompisar från studie-
tiden är chansen större att de jobbar inom samma område som du.

Familj

Du har förmodligen ganska bra koll på vad dina närmaste familjemedlemmar håller på med och redan använt dig av det så gott du kan. Men har du koll på dina föräldrars vänner? Dina släktingars respektive? Hör dig för på nästa släktträff så kanske det dyker upp en möjlighet.

Gamla kollegor

Här är chansen som störst att de jobbar inom din bransch, och förhoppningsvis har de redan en positiv bild av dig som arbetskamrat och kan ge en ärlig och positiv rekommendation. Det kanske känns lite krystat att höra av sig efter flera år och fråga om ett jobb, men de vet troligtvis själva hur det är. Ta en
fika eller liknande om du inte vill fråga
bara sådär.

Skaffa ett kontaktnät för framtida jobb

Har du redan gått igenom hela ditt kontaktnät utan framgång? Det är svårt att göra någonting åt på kort varsel, så den här gången får du hitta jobb på andra håll. På lång sikt finns det dock mycket du kan göra. Se alltid personer som du träffar i jobbsammanhang som en potentiell kontakt. Ansträng dig lite extra, var trevlig och hjälpsam. Bli en person som folk vill jobba med i framtiden. Du kan skynda på processen genom att se till att du träffar människor hela tiden. Engagera dig i något, se till att alltid ha aktiviteter, omringa dig med människor. Se också till att du håller kontakterna vid liv och var en person som folk kan be om tjänster – då kommer det att bli mindre krystat om du någon gång ber om en tjänst. Ju fler du känner desto större blir chansen att du får drömjobbet i framtiden.

Headhuntad

Så ökar du dina chanser

Att hoppas på att jobben ska komma till en själv låter som önsketänkande, men det behöver det inte vara. Headhunting innebär att ett företag själva (eller via en rekryterare) letar upp en person för ett specifikt jobb. Här är några saker du kan göra för att öka dina chanser att bli hittad.
Marknadsför dig själv – bygg upp ditt personliga varumärke

För att en headhunter ska hitta dig måste du först bli någon som är värd att hitta. Bygg upp ditt rykte i branschen, nätverka, mingla. Skapa en positiv bild av dig själv i folks medvetande och se till att den stannar där.

Gör dig sökbar på LinkedIn

Alla headhunters använder sig av LinkedIn, så för att ha en chans är detta ett måste. Om du vill öka din chans ytterligare måste du använda LinkedIn på rätt sätt. Håll dig aktiv och uppdatera din profil löpande. Använd dig av nyckelord i din profil som en potentiell arbetsgivare kan tänkas leta efter. Dessutom är LinkedIn en bra plats att nätverka på.

Registrera dig hos rekryteringsföretag

Eftersom det främst är rekryterare som sköter headhuntingen så kan det vara bra att registrera dig hos några rekryteringsföretag, och om du söker jobb gör du förmodligen det oavsett. Genom att vara med i deras CV-databaser finns det en chans att just ditt CV dyker upp när de letar efter någon. Även här bör du jobba med nyckelord i ditt CV för att öka chanserna att algoritmerna hittar dig.

Bli en attraktiv kandidat

Så blir du en attraktiv kandidat

När du väl hittat en jobbannons eller arbetsplats som tilltalar dig är det dags att söka. För att ha goda chanser att få jobbet handlar det här steget dock om mer än att skicka in ett ringrostigt CV. Det finns flera saker du kan göra och tänka på för att öka dina chanser och bli en mer attraktiv kandidat.
Personligt varumärke minst lika viktigt som CV

När du söker jobb är nog CV:t det första som kommer upp i dina tankar. Men hur du marknadsför dig som person är minst lika viktigt. Vi har ju tidigare tagit upp det personliga varumärket, i korthet hur du uppfattas av personer i din omgivning. Vad som är unikt för dig, vad du står för och vad du har att erbjuda. Genom att lära känna dig själv, framhäva dina bästa sidor och bygga ditt professionella jag till den du vill vara kan du också bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Vad är unikt för dig?

En bra start för att börja bygga upp ditt personliga varumärke är att fundera kring vem du är som person. Tänkut saker som är viktiga för dig, vilka egenskaper du har och vad som får dig att trivas på en arbetsplats. Tänk tillbaka på tidigare upplevelser i jobbsituationer eller kanske i skolan. Fundera över saker som vilka uppgifter som har fångat ditt engagemang, om du trivs med att ta en sak i taget eller ha många uppgifter parallellt, och om du hellre arbetar med större frihet eller större struktur. Tänk också ut vilka som är dina styrkor
och svagheter.

Framhäv dina styrkor

När du fått en bild av vem du är, välj ut några av dina positiva egenskaper som du tycker är starkast, viktigast och du vill bli förknippad med – och gör dem ännu starkare. Du vill sticka ut. Lägg därför inte krutet på att försöka bli medelbra på allt – utan på att bli bäst på det du är bra på. Och sök gärna jobb, gå kurser och gör saker som förstärker den här bilden av dig.

Vem är du i sociala medier?

Är du samma person i verkligheten som på internet? Många arbetsgivare googlar ditt namn och kollar dina sociala medier när du söker ett jobb. Det kan därför vara bra att tänka på vad du lägger ut offentligt.

Det kan vara till bra hjälp att prata med några personer i din omgivning, gärna från arbetslivet, om hur de uppfattar dig. Då kan du se om din egen självbild stämmer överens med hur andra ser dig. Det är ju trots allt andras bild av dig, och inte din egen, som är ditt personliga varumärke.

CV & personligt brev

Vässa ditt CV

I de allra flesta jobb du söker behöver du visa upp ett CV. Syftet är att snabbt och tydligt visa upp dina erfarenheter och varför du är kvalificerad för tjänsten. Lägger du tid och engagemang på att skriva ett bra CV kan du öka dina chanser att få komma på intervju som är målet. Här är några tips.
Sätt strukturen

Gör det enkelt för rekryteraren med en tydlig struktur. En vanlig och bra struktur är att börja med din senaste anställning eller utbildning för att sedan gå bakåt i tiden. Då får man CV:t att kännas
uppdaterat. Börja med att lista utbildningar och arbetslivserfarenhet, och därefter eventuella övriga meriter som t.ex. språkkunskaper eller körkort. Se till att CV:t är lättöverskådligt, snyggt och tydligt. När det kommer till längd är det bra att hålla det så kort och koncist som möjligt, helst mellan en och två sidor.

Skräddarsy och välj ut det relevanta

Ofta får man höra att man ska anpassa det personliga brevet efter jobbet man söker, men även CV:t kan vara bra att anpassa. Om du har varit med ett tag har du ofta en lång rad av erfarenheter i bagaget. Då kan det vara en bra idé att välja ut de saker som är mest relevanta och intressanta för den tjänst du söker. Om du har få arbetslivserfarenheter kan du istället lägga till andra saker som du gjort som visar på relevanta förmågor och egenskaper.

Tre vanliga misstag i CV och personligt brev:

1

Felstavningar

Du vill att ditt CV och personliga brev ska se professionellt ut, felstavningar och språkliga brister kan lätt försämra intrycket. Kolla därför igenom stavningen en extra gång innan du skickar iväg det.

2

Fel format

Att skicka ett CV som inte går att öppna eller där texten har hoppat runt är ingen hit. Se till att alltid skicka dokumentet som pdf om du skickar det digitalt.

3

Klyschor

Floskler som ”många bollar i luften” eller ”spindeln i nätet” sänker ofta trovärdigheten. Försök att beskriva dina egenskaper med dina egna ord och ge exempel.

Personliga brevet

Tänk på det här

Ett personligt brev är ett gyllene tillfälle att berätta mer om vem du är och varför just du är den perfekta kandidaten för jobbet. Målet med brevet är att få komma på en intervju, därför gäller det att fylla det med saker som är relevant och intresseväckande. Hur då? Här kommer några tips.
Anpassa efter annonsen

Se alltid till att skriva ditt personliga brev specifikt för varje jobb du söker. Läs noga igenom annonsen för jobbet och se vad arbetsgivaren är ute efter hos kandidaten, och läs gärna på om arbetsplatsen på deras hemsida och sociala medier. Fokusera därefter på de egenskaper och kvalifikationer som arbetsgivaren letar efter och som är relevanta för just det här jobbet.

Komplettera ditt CV

Du kan se ditt personliga brev som en komplettering av ditt CV. I CV:t visar du kortfattat upp dina erfarenheter och meriter från skola och arbetsliv.I ditt personliga brev fokuserar du istället på vem du är som person och kan ge mer ingående beskrivningar av dina egenskaper och varför du passarför tjänsten. Utnyttja utrymmet i detpersonliga brevet med saker du inte fått med i CV:t, och se till att du inte upprepar dig.

Lyft fram dina egenskaper med exempel

Att beskriva dig själv med enstaka adjektiv, som att du är ambitiös och utåtriktad, säger egentligen inte så mycket och har ganska låg trovärdighet. Försök istället att beskriva egenskapen genom att ge exempel på en situation där du har lärt dig eller använt dig av den. Unika exempel från t.ex. en arbetsplats eller ett fritidsintresse gör också att du sticker ut i mängden och har större chans att bli ihågkommen av rekryteraren.

Krångla inte till det i onödan

Använd ett professionellt språk, men krångla inte till det genom att bli allt för formell eller skriva långa, komplicerade meningar. Fokusera på att skriva så att det är lätt att läsa och förstå.

Fem tips

Som ökar dina chanser att komma på intervju

1

Fokusera på att framhäva och förbättra dina bästa sidor

2

Läs på om företaget och tjänsten innan du börjar skriva

3

Hitta ditt engagemang och var entusiastisk – det kommer att skina igenom i din ansökan

4

Anpassa både CV och personligt brev efter jobbet du söker

5

Skicka in din ansökan i tid

Tester

Bra att veta om tester

Många arbetsgivare använder sig av olika tester för att se om du passar för jobbet. Om du aldrig har varit med om det förut kan det vara många frågor som cirkulerar i huvudet. Hur går det till? Vad ska man tänka på? Hur ärlig ska man vara? Här kommer några svar som förhoppningsvis kan hjälpa dig på vägen.
Arbetstester – hur går det till och vad ska man tänka på?

Arbetstester är en typ av test som är mer praktiskt, där du oftast får utföra någon typ av uppgift som kan komma i ditt eventuella framtida arbete. Här mäts din prestation – hur bra du klarar av uppgiften. Du kan alltså inte göra mer än att göra ditt bästa. Det kan dock vara bra att, om det är möjligt, träna på uppgiften några gånger innan för att känna sig väl förberedd på vad som väntar.

Psykologiska tester – ska man vara ärlig eller försöka ”lura systemet”?

Ett av de mest förekommande testerna är så kallade personlighetstester. Precis som det låter är dessa till för att se din personlighet, förutsäga beteenden och på så sätt ge en bild om du passar för jobbet eller inte. Självklart vill du klara testet bra, men hur gör du?

Svaret är egentligen att vara dig själv och svara ärligt. Oavsett vad resultatet visar går det alltid att vända en egenskap till något positivt, eller väga upp en egenskap som ses som negativ genom att lyfta fram andra egenskaper som ses som positiva. Att tänka att man ska ”lura systemet” och försöka svara på frågorna så som du tror att arbetsgivaren vill leder oftast bara till att du lägger krokben för dig själv. Oftast finns det inget alternativ som är uppenbart positivt eller negativt, och det kan senare leda till problem när du måste leva upp till och stå för en personlighet som du inte har.

Intervju

Dags för intervju?

Att du har fått en intervju är ett tecken på att det går bra och att arbetsgivaren är intresserad av dig, men ta inte ut segern i förskott. Du är förmodligen inte den enda som blivit kallad till intervju och konkurrensen är tuff. Så här klarar du en intervju på bästa sätt – hela vägen från förberedelser till efterarbete.

Steg 1

Förberedelser

För att prestera så bra som möjligt på en arbetsintervju så är det viktigt att lägga tid på förberedelser, här är vad du kan göra:

1

Researcha

Om du inte redan gjort det när du gjorde din ansökan är det nu god tid att ta reda på så mycket som möjligt om företaget. Vad är det för typ av företag? Hur ser kulturen ut? Hur borde du klä dig? Börja med deras hemsida, men försök även att hitta andra källor som sociala medier, googla eller ta kontakt med någon som redan jobbar där. På intervjun vill du visa att du är engagerad, så att redan kunna mycket om företaget kommer ge dig ett försprång.

2

Tänk efter

När du har fått ett hum av vad det är för företag är det dags att tänka lite själv. Vilka av dina yrkesmässiga och personliga egenskaper tror du att arbetsgivaren är mest intresserad av? Lyft fram dem. Du förväntas ha egna frågor på intervjun, så förbered några som är skräddarsydda till den specifika arbetsgivaren. Förbered också några svar på frågor du kan tänkas få, men var beredd på att bli överraskad.

3

Hitta lugnet

Det är helt naturligt att vara nervös inför en intervju, men försök att lugna ner dig själv lite innan. Ta en promenad, prata med en kompis eller lyssna på en bra låt. Ja, du vet säkert redan vad som lugnar just dig. Lite nervositet är svårt att komma ifrån, men försök att minska den så mycket som möjligt så att den inte hindrar dig från att göra bästa möjliga intryck.

Steg 2

Under intervjun - do’s and don’ts
Undvik att...

1

Komma försent

Första intrycket är viktigt, och en sen ankomst ger intrycket av att du är en slarvig person.

2

Ge för korta svar

För korta eller enformiga svar ger en bild av att du inte är så intresserad eller villig att prata om dig själv och kommer garanterat göra att du väljs bort mot någon som faktiskt är det.

3

Ge för långa svar

För långa och svamliga svar ger en bild av att du är ostrukturerad och flummig. Ditt svar ska vara utvecklat, men inte innehålla något mer än det som frågades efter.

4

Prata illa om din tidigare eller nuvarande arbetsgivare

Det här ger intrycket av att du är en sådan som alltid skyller ifrån sig och inte kan erkänna sina egna misstag. Även om det faktiskt var så att du blev dåligt behandlad bör du inte nämna det. Fokusera istället på varför du vill gå vidare.

5

Glömma att sätta mobilen på ljudlöst

Du kommer förmodligen inte bli bortvald bara för att din mobil börjar ringa, sånt händer. Det som däremot kan hända är att det gör dig nervös och får dig att tappa koncentrationen, vilket du såklart vill undvika.

6

Trycka ner dig själv

Du kommer garanterat att bli ombedd att prata om dina svagheter, och då är det bra att vara hyfsat ärlig – men ta aldrig upp dem själv utan att ha fått frågan.

7

Ställa krav direkt

Börja inte intervjun med att ta upp lönen eller semester. Det här är något du kan diskutera innan du bestämmer dig för att tacka ja till jobbet. Att ta upp det för tidigt kan ge en bild av att du är mer intresserad av förmånerna än själva jobbet.

8

Oroa dig

Att göra fel är mänskligt, alla kandidater kommer att göra det. Försök att inte oroa dig eller haka upp dig för mycket på något enstaka felsteg som du gör – det är inte det som avgör. Det är helhetsbilden som du kommer att bli bedömd på.

Steg 2

Försök att...

1

Småprata med anställda innan

Inte bara för att visa för potentiella framtida medarbetare att du är en trevlig människa som är värd att jobba med, utan även för att du ska få en bild av företaget och dess kultur. Dessutom är det en bra uppvärmning inför själva intervjun.

2

Ha ett bra kroppsspråk

Se till att ditt kroppsspråk är på topp, hälsa med ett fast handslag och håll (en naturlig mängd) ögonkontakt. Du kommer att bli bedömd på ditt kroppsspråk, vare sig det är medvetet eller ej.

3

Vara ärlig, men inte för ärlig

Du ska inte ljuga under en intervju, men du kan utelämna vissa saker som inte får dig att framstå på bästa sätt.

4

Ställa frågor

En intervju ska vara en konversation. Givetvis kommer du att få mer frågor än vad du förväntas ställa, men om du inte ställer några alls så kommer intervjuaren inte se dig som tillräckligt engagerad.

5

Visa självförtroende

Visa att du är personen de letar efter.

Intervjua intervjuaren – så får du reda på om företaget är något för dig

En arbetsintervju är inte bara ett sätt att sälja in dig själv, det är även ett ypperligt tillfälle för dig att ta reda på mer information om företaget. Det är ju trots allt där du kanske kommer jobba framöver, och om du står och väger mellan olika positioner är det bra att ha så mycket underlag som möjligt om arbetsplatserna.

Steg 2

Fråga om...

1

Kulturen

Hur ser kulturen på företaget ut? Är den inkluderande? Förväntas du anpassa dig till den eller tar den hänsyn till dig? Vad finns det för värderingar? Det är saker som garanterat kommer påverka dig när du väl börjar och är någonting som du vill ha koll på innan.

2

Framtiden

Det är bra att fråga om framtiden för att få koll på ambitionsnivån på företaget. Om företaget inte verkar ha några framtidsplaner tyder det på ganska låga ambitioner, och då får du fråga dig själv vilken typ av företag som du vill jobba på. Det är även bra att ta reda på dina egna möjligheter att utvecklas.

3

Förväntningar

Vad kommer att förväntas av dig egentligen? Hur mycket ansvar kommer du att behöva ta? Hur mycket kommer du att behöva jobba? Hur stressigt är det?

4

Tjänsten

Få dem att berätta mer om tjänsten. Är det någon du ersätter? Om inte, varför har de skapat den? Be dem att gå igenom en vanlig dag bit för bit så att du får en idé om vad du faktiskt kommer att göra.

5

Nästa steg

När får du reda på om du har gått vidare? Hur ser processen ut härifrån? Förväntas du följa upp? Se till att ha koll så att det inte blir några onödiga missförstånd.

6

Det som är viktigt för dig

Vad är det viktigaste för dig på en arbetsplats? Vad är det som du faktiskt vill veta? Vad är relevant för dig? Fråga om det – det är nu du har chansen.

Steg 3

Så följer du upp

Efter intervjun kan det vara svårt att veta vad du ska göra. Ska du bara vänta eller ska du vara proaktiv? Oavsett hur bra intervjun gick är rekryteringsprocessen inte över förrän du formellt har fått jobbet. Men att följa upp med är alltid en bra idé – förutsatt att det görs på rätt sätt.

1

Följ upp med rätt person

Har du möjlighet ska du såklart följa upp med personen som intervjuade dig eller din rekryterare. Om det mot all förmodan inte går så får du följa upp med personen som har hand om rekryteringar på företaget.

2

Skicka ett tackmail

Direkt efter intervjun kan det vara bra att skicka iväg ett tackmail. Det ska inte vara för långt, bara några rader där du tackar för att du fick komma på intervju och berättar att du fortfarande är intresserad av tjänsten.

3

Ett telefonsamtal med rätt timing

Nästa steg är att följa upp med ett telefonsamtal, men gör det inte för snabbt. Om du ringer dagen efter finns det risk för att det inte har hänt något. Vänta åtminstone ett par dagar, då ökar chansen att processen har rört sig framåt och dessutom blir det mer av en påminnelse om dig själv. Vänta dock inte mer än två veckor – vissa rekryteringsprocesser tar förvisso väldigt lång tid, men om du väntar mer än två veckor finns risken att de redan har gått vidare.

4

Se till att ha en annan anledning när du ringer

Ring inte bara för att kolla hur du ligger till i processen, det kan ge fel intryck. Se till att du har något relevant att säga, en fråga om tjänsten eller dylikt, som berättigar ditt samtal. Det kommer att ge intrycket av att du är intresserad på rätt sätt.

5

Prata med dina referenser

Om det har gått bra kommer de förmodligen att höra av sig till dina referenser. Här vill du hinna före, förbered dem på att de kan bli uppringda. Det kan också vara bra att påminna dem lite om dig och hur det var att jobba tillsammans. Har du en referens som väger tyngre än de andra, så ta en lunch med den personen. Det kommer leda till ett bättre och mer välgrundat omdöme.

6

Var beredd på ett nej

Även om du kände att intervjun gick hur bra som helst så kan det fortfarande bli ett nej. Se det inte som något personligt i så fall, det kan finnas många anledningar. Ta det med en klackspark och gå vidare. Att be om feedback kan vara en bra idé, men ha förståelse för att din kontaktperson kanske inte har tid för det.

7

Sluta inte söka jobb.

Om du får ett nej – ge inte upp, har du fått komma på en intervju är du utan tvekan en attraktiv kandidat och kommer att få flera. Ta vara på farten och sök flera jobb, den viktigaste egenskapen som jobbsökare är att vara ihärdig, och har du lyckats gå över intervjutröskeln en gång kan du göra det igen. Förr eller senare kommer du att lyckas hela vägen!