Numera ersätter maskinerna alltså inte bara människans muskelkraft, utan även hennes hjärna. Denna utveckling kommer med all sannolikhet att accelerera allt snabbare under kommande år då maskiner med mer avancerad artificiell intelligens inte bara kan förstå och utföra det som en tekniker en gång programmerat dem till. På sikt kommer de själva att lära sig nya saker helt på egen hand. Morgondagens kundsupport är med andra ord helt datoriserad?
Allt kan inte datoriseras
Experterna menar dock att det finns flera så kallade “flaskhalsar” som gör vissa yrken svårare att datorisera, där vissa kompetenser och förmågor är särskilt viktiga. Några exempel på förmågor som datorer inte kommer kunna lära sig inom en överskådlig framtid är: komplex problemlösning, kreativitet, kritiskt tänkande, koordinering, kognitiv flexibilitet och kunskaper i förhandlingsteknik. I grund och botten rör sig samtliga inom tre huvudkategorier: Perception och hantering, Kreativ intelligens och Social intelligens.
Förbered dig på en arbetsmarknad i förändring
Historien har lärt oss att det sällan är klokt att vara motsträvig och utvecklingsfientlig. För det är nog ingen som saknar de slitsamma, monotona och i vissa fall farliga arbeten som maskiner har tagit över, eller att datorn idag helt dominerar inom rutinmässig informationsbehandling. Samtidigt vet vi att de jobb som försvann i samtliga teknikrevolutioner har ersatts av nya typer av tjänster.
Så hur kan du förbereda dig för en arbetsmarknad i förändring? Vilka färdigheter som kommer att krävas under de kommande är inte mer än svepande och abstrakta gissningar. Det mest påtagliga som de flesta experter är överens om, är att arbetskraften måste vara beredd på att snabbt anpassa sig till situationen och att högre teoretisk utbildning verkar vara en gynnsam väg att gå.
- Läs mer om morgondagens arbetsmarknad