Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Trender

4 min lästid

Så påverkar pandemin synen på jobbet och dig som arbetsgivare.

OnePartnerGroups Lotta Ryman om det som väntar: ”Vad som gör en arbetsgivare intressant kommer att förändras.” På bara ett år har vårt sätt att se på arbete förändrats i grunden. Men pandemin påverkar inte bara arbetssätten, utan kommer också att förändra hur vi ser på våra arbetsgivare. Och det kommer att gå fort!
”Vi står för inför många spännande utmaningar under 2021”, säger Lotta Ryman som är projektledare Talent Acquisition på OnePartnerGroup.

När LinkedIn i början av december släppte sin analys inför det kommande året valde man att sammanfatta den i form av 24 trender som kommer att förändra världen och sättet som vi arbetar på. Vissa av dem anser Lotta Ryman är extra intressanta eftersom de tydligt berör OnePartnerGroups kunder i deras roll som arbetsgivare.
– Alla företag som jobbar aktivt med sitt ”employer brand”, eller medarbetarvarumärke, står inför en rad spännande förändringar, konstaterar hon.

Från fem dagar – till tre block

Framförallt har pandemin fått oss att ifrågasätta hur arbetsdagen kan, och ska, se ut. Var och när ska vi egentligen utföra jobbet? Som företagsledare kommer du att behöva utvärdera hur medarbetarnas arbetstid fördelas för att möta deras förväntningar. Efter 2020 har de flesta upplevt vad den ökade flexibiliteten kan innebära, inte minst för deras fritid. En möjlig utveckling, konstaterar LinkedIn, är att arbetsveckan kommer att förändras helt. Istället för att jobba på kontoret måndag till fredag mellan klockan nio och fem – så som det ju har varit ända sedan Dolly Parton slavade ”nine to five” 1980 kan veckan istället komma att delas upp i tre block: tre dagar på jobbet, två dagars jobb hemifrån och två dagars ledigt. Och hur de dagarna fördelas bestämmer medarbetare och arbetsgivare utifrån vad som passar dem bäst.

Fyra dagars arbetsvecka – snart verklighet?

LinkedIn hänvisar också till Ashley Whillans, professor på Harvard Business School, som spår att fyra dagars arbetsvecka inte är en omöjlighet på sikt. Hon tror att de anställda kommer att kräva större flexibilitet från sina arbetsgivare och att det är just det erbjudandet som du måste ha för att kunna stå dig i konkurrensen. Om Ahsley Whillans profetia går i uppfyllelse så är rusningstidens hektiska morgontimmar med bussar och tåg fyllda till brädden med folk på väg till jobbet snart ett minne blott.
Faktum är att svenska arbetsgivare redan håller på att anpassa sig till detta, säger Lotta Ryman.
– Vi ser att fler och fler breddar sina rekryteringar och inte längre definierarar placeringsorten för en tjänst, säger Lotta som menar att kandidaterna är inne på samma linje:
– Trenden är tydlig. I framtiden kommer flexibilitet i var arbetet utförs att vara ett krav från kandidaterna.

Snälla – kom tillbaka!

När, och om, pandemin mattas av kommer många av oss att ha jobbat hemifrån i mer än ett år. Att gå tillbaka till jobbet kommer att bli en kännbar förändring som ställer nya krav på både arbetsgivare och medarbetare. Arbetsgivaren måste skapa anledningar till att medarbetaren ska vilja komma tillbaka till kontoret, och medarbetaren måste kanske ännu en gång omvärdera strukturen på sin arbetsdag.

För det är ju faktiskt så, att när vi inte får gå till jobbet så blir det väldigt tydligt hur viktigt det mänskliga mötet faktiskt är. Att köa till kaffemaskinen, avhandla det som har hänt under helgen och alla spännande planer inför nästa. Det spelar ingen roll hur kreativa vi är när det gäller att hitta sätt att fika på och gå på after work digitalt: människor saknar människor! Och det är också en av de starkaste anledningarna till att medarbetarna kommer att vilja vara på kontoret även i framtiden. LinkedIn har bland annat inspirerats av en undersökning som har gjorts bland anställda hos Nike; den visar att medarbetarna visst vill arbeta på ett kontor – men bara två dagar i veckan. Brittney Van Matre, som är Nike’s director of workplace strategy and operations, menar att kontoren därför måste erbjuda något som inte går att få någon annanstans. Det kan handla om öppna kontorslandskap som skapar kreativ frihet och utveckling, men också har bekvämligheter som kan överträffa flexibiliteten hos hemmakontoret.

Distansarbete – den stora utmaningen

Lotta Ryman tror ändå att det är distansarbetet som kommer att stå för de stora utmaningarna i närtid.
– Dagens ledare står inför utmaningen att leda på distans, vilket för med sig nya sätt att kommunicera och dela information. Gemenskap och utveckling måste till viss del byggas på distans, något som gäller både grupper och individer.
Synen på ansvar måste också förändras:
– Både medarbetare och arbetsgivare måste känna tilliten att arbetet utförs korrekt och i utsatt tid, även om arbetstiden kan komma att förskjutas över dygnet för att passa både företaget och den enskilda individen, säger Lotta Ryman.
– För oss på OnePartnerGroup kommer 2021 att bli ett av våra mest intressanta år hittills, med tanke på hur arbetsmarknadens kommer att förändras. Vi ser fram emot att utveckla hur vi rekryterar och bemannar – både ur ett arbetstagar- och ett arbetsgivarperspektiv!
Distansarbetet kommer även med vissa fördelar:
– För mig har hemmakontoret gett nya rutiner, bland annat inleds varje dag med en promenad. En rutin som kommer vara kvar även efter att pandemin har klingat av, avslutar Lotta.

Vill du veta mer om LinkedIns trendspaning inför 2021? Läs den i sin helhet här!