Allt fler kunder ser rekryteringsföretaget som sin förlängda arm på marknaden, konstaterar Anna Fransson.
”Att den som rekryterar ska vara en god representant för företaget är naturligtvis en hygienfaktor. Som konsulter är det mycket viktigt att vi agerar professionellt i linje med kundens verksamhet och uppdrag. Men under den senaste tiden har vi sett en tydlig trend att kunderna förväntar sig mer. När vi gör en rekrytering handlar det inte bara om att sälja in tjänsten. Vi har möjligheten att förmedla kundens identitet och värderingar när vi presenterar tjänsten för kandidaterna.”
Det här blir förstås särskilt viktigt om företaget inte finns representerat på plats där kandidaten finns, eller om verksamheten har ett starkare employer brand på vissa platser men är mer okänt på andra.
Annas 3 tips: employer branding i samband med rekrytering
- Välj en partner som tar sig tiden att sätta sig in i företagets verksamhet på djupet och som engagerar sig i ert varumärke och era visioner.
- Var tydlig mot ditt rekryteringsföretag om vilka unique selling points som ni tycker att ert företag har. Varför ska kandidaten välja just er? Omvänt: lyssna in rekryteraren. Vilka fördelar ser hen med ert bolag ur sin professionella synvinkel? Bestäm sedan tillsammans vilka egenskaper som ska lyftas fram för kandidaterna.
- Kvalitetssäkra ditt rekryteringsföretag. Fråga hur de ser på hållbarhet, driver sina egna processer och hur man har utvecklat sitt digitala erbjudande. Är de ISO-certifierade eller kan de visa på andra arbetssätt som indikerar att de har hållbara och kvalitetssäkrade processer?