Skapa din professionella yrkesprofil
Om du använder sociala medier för privat bruk kan det vara en bra idé att skapa ytterligare en profil som du helt ägnar åt din yrkeskarriär och ditt professionella jag. På både Facebook och LinkedIn kan du enkelt lista dina meriter och tidigare erfarenheter. Lite som ett digitalt CV. Se också till att i din profil ha med nyckelord som tänkbara arbetsgivare kan tänkas söka efter. Som profilbild är det bästa ett porträtt av dig själv med neutral bakgrund.
Bygg upp ditt kontaktnät
Lägg till så många kontakter du kan, i första hand de du har stött på i ditt yrkesliv. Skapa som vana att lägga till nya personer du träffar i jobbsammanhang på LinkedIn efter ett möte. Ju större kontaktnät du har desto större är dina jobbchanser.
Följ rätt sidor och personer
Genom att följa rätt hashtags, företag och personer på sociala medier kan du se till så att du får nys om de jobberbjudanden som finns. På Facebook kan du också gå med i olika jobbsökargrupper och branschgrupper, där du både kan hitta erbjudanden, vara aktiv och posta inlägg om att du själv söker jobb. Du kan också marknadsföra dig själv i det vanliga flödet – posta ett inlägg om att du letar efter ett specifikt jobb och be dina följare att dela eller retweeta. Om inlägget får spridning finns chansen att rätt person ser dig.