Vad är viktigt för dig?
Börja med att fundera på vad som är viktigt för dig. Vilka är dina värderingar? Vad är det som gör att du trivs på en arbetsplats? Kolla sedan in företagets hemsida och sociala medier. Vad skriver de om t.ex. jämställdhet, mångfald, hållbarhet eller andra frågor som är viktiga för dig? Matchar de dina värderingar?
Vad motiverar dig?
Fundera på vilka som är dina drivkrafter, mål och visioner. Vad motiverar dig och var ser du dig själv om ett och tre år? Finns det potential att göra den resan i det aktuella bolaget? Det är ju så klart svårt att veta till en början, men att tänka igenom detta kan ge dig en del bra frågor att ta med till intervjun.
Våga fråga!
Intervjun är ett gyllene tillfälle för dig att lära känna företaget lite mer. Förutom frågor ur det större perspektivet, om generella värderingar etc, kan det vara bra att ta reda på vad de förväntar sig av dig. Vilka målsättningar har satts upp? (Många tjänster är målsatta med mätbara resultat.) Hur kommer din introduktion att se ut, och när förväntas du nå de uppsatta målen? För företaget kan det vara bra att få veta hur du kommer till din fulla potential. Vilken coachning du behöver och under vilka förutsättningar du fungerar som bäst. Behöver du mycket feedback? Är du en tävlingsmänniska?
Slipa din profil
För att företaget som du söker jobb hos ska få en bra och rättvis bild av dig som kandidat är det bra att se över dina sociala medier. Precis som du kollar dem, så kollar de också dig. Se t.ex. till att lyfta fram relevanta kunskaper och erfarenheter på LinkedIn. Om du är i början av din karriär och inte har så mycket erfarenhet kan det vara smart att lyfta fram dina drivkrafter och vad du vill åstadkomma inom x år.
Bonustips!
Förutom att lägga ut annonser så är det väldigt vanligt att företagen låter rekryterare leta efter nya förmågor. Ett bra sätt att flagga för att du är intresserad av nya jobberbjudanden är att klicka i knappen ”Öppen för nya möjligheter” i din profil på LinkedIn.