Lär känna din målgrupp
För att kunna attrahera rätt kompetens måste du såklart veta vilken den är, var det är troligast att du kommer hitta dessa personer och vad de ser som attraktivt. När du vet det kan du anpassa ditt sökande efter det. Välj kanaler där du kan nå dem, skriv annonser som är riktade till dem och försök att anpassa företaget utefter vad de vill ha.
Satsa på Employer branding
Företag som Google eller Facebook har inte problem med att hitta rätt kompetens, eftersom de redan är attraktiva arbetsgivare. Om du är ett mindre företag har du förmodligen inte den lyxen. Men genom att satsa på Employer branding kan du stärka ditt varumärke, inte för kunder utan för potentiella anställda.
Se till att ditt företag är ett där folk vill jobba. Det är såklart lättare sagt än gjort och kräver mycket tid och möda, men det kommer garanterat vara värt det i slutändan.
Ha en snabb och effektiv rekryteringsprocess
På samma sätt som du kan välja bort en kandidat som verkar krånglig att jobba med, kan en kandidat göra detsamma med ditt företag. Om det är onödigt svårt att söka jobbet, eller om hela rekryteringsprocessen tar för lång tid kan de bästa kandidaterna tappa intresse. Se till att det går smidigt.
Leta bland ”oslipade diamanter”
Om du söker bristkompetens är det inte alltid klokt att leta där alla andra letar. Gör du det kommer konkurrensen bli mycket större. Den perfekta kandidaten för ditt företag kanske inte är den du tror. Försök att se bortom dina fördomar. Kandidaten kanske inte behöver kunna svenska, kanske inte behöver ha så mycket erfarenhet, däremot tillräckligt med driv. Kandidaten kanske inte behöver ha gått i den mest prestigefyllda skolan. Och det kanske inte gör något att personen är mycket äldre än genomsnittet.