Se till att dina anställda har koll
Vilka lediga tjänster finns? Och vad söker företaget efter? Dina anställda kommer förmodligen inte själva hålla sig uppdaterade på det. Det är upp till dig att se till så att de är medvetna. Om de inte vet vad som behövs kan de ju omöjligt rekommendera någon. Håll dina anställda uppdaterade via nyhetsbrev, möten eller andra kanaler.
- Läs också: Så attraherar du rätt kompetens
Hitta rätt morötter
Belöna dina medarbetare som har rekommenderat någon som sedan blir anställd. Det kan du göra genom att ge dem en bonus, extra semesterdagar eller något annat. Genom att göra det får du dina anställda att faktiskt aktivt leta i sin bekantskapskrets. Du får dem att vara mer proaktiva när de kanske annars i bästa fall bara skulle ha nämnt något om ett ledigt jobb i förbifarten.
Skapa ett system
Att hålla dina anställda uppdaterade och ge dem incitament är så klart bra, men det räcker inte. Särskilt om du är ett företag med många anställda som behöver anställa ännu flera. Skapa ett system, eller ett program, för att göra det. Gör det enkelt för både dig och dina anställda. Använd dig av sociala medier och teknik för att se till att din rekrytering är effektiv och att det faktiskt händer något.
Att tänka på vid referensrekrytering
Såklart vill du inte bara anställa via referensrekrytering, det skulle leda till ett nepotistiskt företag. Och du ska såklart inte vara allt för okritisk till en kandidat bara för att en anställd du litar på har rekommenderat personen. Behandla alla sökande på samma sätt. Men referensrekrytering är ett värdefullt komplement till vanliga metoder och kommer garanterat att leda till flera lyckade rekryteringar.