Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Guider

2 min lästid

Träningstips under pandemitider och när du jobbar hemifrån

Fysisk aktivitet och träning är alltid positivt för både kropp och knopp, och idrott och hälsa är något vi på OnePartnerGroup värnar mycket om. Det gör vi såklart för våra medarbetare men vi är även stolta sponsorer och samarbetspartners till flera idrottsklubbar och föreningar runt om i landet av just anledningen att en god hälsa är betydelsefullt ur flera perspektiv.

Under de tider vi lever i nu så kanske det är än viktigare med fysisk aktivitet och hälsa. Många jobbar hemifrån och dessutom ska vi undvika att träna på gym. Vår konsultchef Hanna Andersson i Göteborg älskar att träna och dessutom är hon instruktör på en av gymkedjorna i stan. Förutom det så håller hon ibland i gruppträningar för kollegorna på kontoret (inte under pandemitider såklart). Hanna tycker det är en ynnest att kunna röra på kroppen och hålla hälsan välbehållen. Hon vill därför tipsa om några utomhusaktiviteter för att ge dig inspiration till att hålla igång, eller börja på, med träningen i dessa tider.

 

Hannas tre tips för uteträning:

 

  • Promenera i cirka 30–45 minuter och avsluta hemma med lite styrka som inte kräver några redskap. Förslag på övningar kan vara exempelvis rygglyft, armhävningar, knäböj och situps.
  • Mysjogga – låt det gå sakta så du kan prata under tiden om du vill det. Stanna och vila om det blir för jobbigt. Hur långt eller fort det går spelar ingen roll, det viktigaste är att du gör det efter din egen förmåga.
  • Intervaller – spring så snabbt du kan i en minut och jogga därefter i en minut. Repetera detta 10 gånger så har du helt plötsligt utfört ett kort men effektivt pass. Perfekt för dig som gillar att pressa dig lite hårdare! Ps. Glöm inte uppvärmningen så du inte skadar dig!

 

Utöver Hannas tre träningstips så vill hon även ge dig tips på hur du kan komma igång med träningen, men även behålla inspirationen:

 

  • Hitta gärna en träningsform som passar just dig och planera in det i ditt schema. Det ska vara lika självklart som att borsta tänderna eller sova.
  • Tagga och peppa igång tillsammans med en kollega eller vän som exempelvis också jobbar hemifrån. Ni kanske kan träna tillsammans på distans via video eller ta en promenad innan jobbet eller kanske på lunchrasten? Det är svårare att hitta ursäkter när man kommit överens med någon annan att hitta på något.
  • Om du är en målfokuserad person så skulle jag rekommendera att du sätter upp olika mål, exempelvis att träna 3–4 gånger i veckan eller 30 minuter om dagen i någon form av rörelse. Låter det mycket så anpassa utefter vad som passar just dig.
  • Det viktigaste av allt är att inte vara för hård mot sig själv utan att ge dig själv en varm tanke när du har rört på dig och belönat din kropp och knopp med rörelse.