Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Guider

8 min lästid

Din guide till LinkedIn

Lotta Ryman har samlat ihop tips och tricks för hur du lyckas på världens största professionella nätverk, LinkedIn. Ta del av alla expertråd nedan!

Oavsett om du letar efter nya utmaningar, vill utöka ditt nätverk eller om du söker efter nya medarbetare så är LinkedIn det rätta nätverket att vara med i. Möjligheterna med LinkedIn är oändliga, det är egentligen bara du som sätter stopp för vad man kan använda LinkedIn till i ett professionellt syfte. För dig blir således din LinkedIn-profil viktig för att nå ut med ditt budskap och för att nå det mål du har med ditt användande. Din Linkedin-profil blir ditt online-CV och du vill därför att den ska vara komplett, uppdaterad och representera dig själv. För att hjälpa dig på denna resa har vi i den här guiden samlat ihop värdefulla tips och kunskap för att skapa en LinkedIn-profil av rang och för komma igång med verktyget och nätverkandet.

Skapa din profil

 

Du behöver inte lägga flera timmar på din LinkedIn-sida för att nå en effekt utan försök lägga 5-10 minuter om dagen så kommer du märka skillnad! Du kommer kunna bygga ett bra nätverk, hitta nya kontakter och nå ut med ditt budskap. Här är några tips som du kan använda för att vässa din profil lite extra;

  • För att göra det enkelt för ditt nätverk samt besökare av din profil att förstå vad du gör och i vilken bransch du verkar i så är en rubrik med nyckelord ett vinnande tips. Långa eller interna titlar som ingen förstår är inget att satsa på utan här vinner enkelheten och tydligheten.
  • Tänk på att ha en professionell profilbild som är relativt nytagen samt en omslagsbild som representerar dig. Semesterbilden eller gruppbilden tillsammans med kompisar passar bättre i andra sociala medier.
  • Utveckla din sammanfattning till ett relevant innehåll för din målgrupp, exempelvis vad har du gjort för att hjälpa en kund eller vad har tidigare arbetsgivare sagt om dig? Vilka resultat har du uppnått? Tänk att det här motsvarar det personliga brevet i ett CV där du kan tydliggöra dina värdeerbjudanden och vilken nytta din potentiella målgrupp (exempelvis arbetsgivare) kan ha av att arbeta just med dig. Du kan också ladda upp eller länka till externa dokument så som bilder, artiklar, filmer och webbplatser.
  • Under avsnittet ”erfarenhet” kan du gå in på mer detaljnivå vad du arbetar med eller har arbetat med. Fokus kan här ligga på ansvar, färdigheter och framgångar i din olika roller som du har haft. Detta ska vara ett komplement till din sammanfattning så låt din framtida arbetsgivare se vad du kan göra för dem istället för att enbart förklara dina arbetsuppgifter.
  • Glöm inte att uppdatera avsnittet ” kompetenser och intyg”, ta bort de kompetenser som inte är relevanta och placera de viktigaste överst eller lägg till nya. Det blir enklare för ditt nätverk att intyga dina främsta kompetenser om de är högt prioriterade och är kompetenserna bekräftade av andra så kan det ge din profil mer trovärdighet.
  • Har du ett certifikat, någon kurs du har läst eller ett projekt du vill lyfta fram? Kanske har du fått någon utmärkelse, lägg då till detta i din profil.

 

Glöm inte att säkerställa din profils synlighet. Gå in på din profil – sekretess och inställningar – sekretess och sedan redigera din offentliga profil. Du kan här välja hur du vill att din profil visas för andra personer, både inloggade och inte inloggade på LinkedIn.

 

Din profil – ditt skyltfönster

 

Se din LinkedIn-profil som ett skyltfönster där resten av världen kan se det du erbjuder. Ditt skyltfönster ska spegla dig och det utbud du erbjuder i din yrkesroll.

Dem som tittar in i skyltfönstret har mest troligt ett intresse av att veta mer om ditt utbud. I en skobutik är det, utöver skor, intressant om det finns skovårdsprodukter synliga i skyltningen. Även andra accessoarer såsom halsdukar och väskor kan vara intressanta då de är relaterade. Men skyltar du även med extrapris på kattmat eller har ställt fram gårdagens middagsrester i fönstret ger du ett oseriöst intryck. Budskap som har med alkohol/droger, sex, kriminalitet, politik och religion eller frågor av kränkande karaktär hör av den anledningen kanske inte hemma i våra LinkedIn-flöden.

För att din profil ska vara intressant så är det viktigt att den är uppdaterad och så komplett som möjligt då det gör dig lättare sökbar hos andra användare och exempelvis rekryterare. Har du bytt jobb, utökat din kompetens eller avslutat en utbildning? Uppdatera detta din profil! Det är extra viktigt om du är sugen på nya jobbmöjligheter.

 

Så kommer du igång – skaffa ett nätverks-mindset

 

LinkedIn är världens största professionella nätverk och för att kunna dra nytta av det så är A och O att du måste bygga upp ditt eget nätverk. Detta kan du göra på flera sätt;

  • Du kan börja med att gå in på fliken ”Ditt nätverk” för att se om det finns personer som du redan känner och ha connection med på ett eller annat sätt, connetca med dem på LinkedIn då också!
  • Via fliken ”aviseringar” kan du se vilka personer som har varit inne och kollat på din profil. Kolla om dessa personer kan vara av intresse att ha en vidare kontakt med och dela nätverk med. Om det är fallet, skicka en kontaktförfrågan!
  • Nätverkande på LinkedIn innebär också att du tar för vana att söka upp kontakter som kan vara av värde. Det kan vara personer du träffat fysiskt på möten, event, intervju eller arbetsplatser. Om du funnit en person du vill få kontakt med så är det alltid bäst att söka efter en gemensam kontakt som kan introducera er. Genom att bjuda in fler personer till ditt nätverk så får du en större publik för det innehåll du väljer att dela.

Tänk på att göra en liten extra ansträngning och skriv ett meddelande när du lägger till nya kontakter på LinkedIn, framförallt om du inte känner personen särskilt väl. Är det en värdefull kontakt är det alltid bra att följa upp den nya kontakten med ett meddelande. Hör exempelvis efter hur ni kan hjälpa varandra utifrån era nätverk och yrken. Allt handlar helt enkelt om att skapa en dialog och ett nätverk!

 

Dela innehåll av världsklass

 

Dela innehåll som är av värde för din målgrupp. Det behöver inte vara långa och banbrytande texter du delar – det är viktigare att de är intressanta för din målgrupp. Din målsättning är att hitta eller producera innehåll som intresserar din målgrupp så att ditt nätverk hjälper dig att sprida ditt budskap med dig som avsändare. Här är aktivitet viktigt för att skapa synlighet.

Steg-för-steg guider, enkla tips, intressanta nyheter, åsikter och insikter är exempel på innehåll som passar bra på LinkedIn. Din målsättning är att etablera dig som expert inom ditt område. För att lyckas kan du att ta fram innehåll som hjälper och engagerar din målgrupp men även gillande och delningar av andras inlägg, artiklar och annonser fungerar minst lika bra.

När du skapar inlägg och delar innehåll, använd gärna hashtags med nyckelord som inlägget handlar om eller företagsnamn, exempelvis #onepartnergroup. Tagga gärna företagssidan också, exempelvis @OnePartnerGroup, och även andra företag som du vill lyfta fram i ditt inlägg.

 

Håll glöden vid liv

 

Glöm inte bort att interagera med det innehåll som andra inom ditt nätverk postar. Genom att kommentera, dela och vara aktiv så ökar du din exponering och skapar goodwill. Om du visar att du är en person som skapar bra diskussioner och kommer med bra input så ökar din dragningskraft. Ta alltid till vana att svara på kommentarer på dina inlägg eller som du har blivit taggad i, det visar ditt engagemang och att du är aktiv i nätverket.

Håva in fångsten

Se till att fånga upp potentiella kontakter som interagerar med ditt innehåll, dvs gillar, kommenterar eller delar. Om du tar för vana att göra detta så kommer ditt nätverk växa mycket snabbare jämfört med om du bara tar in kontakter från offlinevärlden. Återigen är det viktigt att motivera din förfrågan när du lägger till en ny kontakt så att du framstår som professionell och personen förstår varför du vill att den ska ingå i ditt nätverk.

Var extremt försiktig med att försöka sälja tjänster i ett för tidigt skede, kom ihåg att det är ett professionellt socialt nätverk och inte Blocket. Försök istället att ha is i magen, bygg upp en långsiktig relation och låt säljinriktade diskussioner uppstå naturligt.

Några tips

För att på ett bra sätt visa vem du och vad du gör finns det slutligen några saker att tänka på:

  • Var källkritisk! Oavsett om du upprörs av något  du anser är orättvist eller inspireras av någon som  gjort något storslaget, tänk efter innan du delar och kontrollera källan och dess trovärdighet. Vi vill inte dela osanningar eller förvrängd fakta.
  • Låt din LinkedIn-profil vara en yrkesmässig kommunikationskanal. Att skriva om renoveringen i sommarstugan eller konserten du nyss sett passar troligtvis bättre i andra kanaler.
  • Överdriv inte din publiceringsfrekvens. Som med mycket annat är lagom bäst i antalet inlägg du publicerar. Kvalitet framför kvantitet.

 

Sammanfattning

 

Nyckeln till framgång på LinkedIn är att lära känna din målgrupp och hitta vägar där du kan uppvisa ditt värde för dem. Börja med 5-10 minuter per dag, vi lovar att det räcker för att du ska märka skillnad. Lyckas du dessutom bli skicklig på att ta kontakt och uppträda professionellt så är du en vinnare oavsett om ditt mål är att hitta nya medarbetare, nya kundkontakter, nå ut med ditt budskap eller hitta nya utmaningar i arbetslivet.

Ta för vana att…

  • Göra regelbundna statusuppdateringar och uppdatera din profil kontinuerligt
  • Bjuda på värdefullt innehåll som inspirerar, utbildar eller skapar diskussion
  • Agera på interaktioner (svara på kommentarer, sök kontakt)
  • Ta kontakt med personer som interagerar med ditt innehåll
  • Ta kontakt med personer du träffar offline