7 sätt att skriva jobbannonser som kandidater älskar

7 sätt att skriva jobbannonser som kandidater älskar

Dina chanser att rekrytera drömkandidaten börjar redan vid jobbannonsen. Den kan i värsta fall stöta bort intresserade sökanden, och i bästa fall övertyga talanger som inte ens letar nytt jobb att ansöka. Så här skriver du oemotståndliga jobbannonser.

Jobbannonsens förutsättningnar idag är inte som förut. Trots att jobbsökande är mer aktiva online så är det allt färre som söker jobb via jobbannonser. De mest eftersökta talangerna på arbetsmarknaden är upptagna, svårflirtade och har gott om alternativ. Över 70 procent av de kandidater du helst vill ha letar inte ens aktivt jobb, visar LinkedIns Global Talent Trends-undersökning.

glad affärsman som kommit till jobbintervju

Hur ska man då som rekryterare bära sig åt för att locka topptalanger?

Du behöver tänka mer som en säljare och marknadsförare. En jobbannons är faktiskt just en annons. Den ska “sälja in” ditt företag till potentiella kandidater.

Dessutom behöver din annons utformas på ett sätt som gör att så många relevanta kandidater som möjligt hittar den. Det innebär att du behöver tänka på saker som sökord, rubriksättning och läsbarhet.

Så här skriver du en oemotståndlig jobbannons:

1. Välj en beskrivande jobbtitel

Den absolut viktigaste delen av din jobbannons är rubriken. Det är den som dyker upp i sökningar och listor, och den som avgör hur många som klickar in för att läsa hela texten.

Du behöver inte låta dig begränsas av den officiella titeln för rollen. Viktigare är att få in de ord som dina kandidater använder i sökningar, och ord som ger en bra uppfattning om vad arbetet går ut på.

 

personer-ser-på-skylt-eller-jobbannons

2. Skriv en intresseväckande inledning

En relativt liten del av jobbsökande kommer att hitta din annons online, och desto färre kommer att klicka på den. Du kan inte räkna med att dessa personer kommer att läsa hela din annons, men du kan räkna med att de allra flesta kommer att läsa det inledande stycket. Du behöver en kort sammanfattning som övertygar dem om att läsa vidare. Försök att beskriva jobbet så tydligt och inbjudande som möjligt på under 140 tecken.

3. Beskriv rollen du söker

De som lockats av din korta beskrivning kommer nu vilja veta mer om jobbet för att avgöra om de är intresserade. Hur ser en vanlig dag ut för rollen ni söker? Beskriv ansvarsområden, fokus och vanliga arbetsuppgifter. Håll det till 3-6 punkter för att inte överväldiga kandidaten.

4. Beskriv ditt företag

Du har förklarat vad jobbet går ut på. Nästa fråga är: Varför jobba hos just er? För många kandidater är detta ännu viktigare än arbetsbeskrivningen.

Sväva dock inte iväg för mycket när du berättar om ditt företag. Håll det relevant och beskriv kortfattat er bakgrund, hur många ni är, er position på marknaden, er vision och era värderingar. Försök få in lite av ditt företags personlighet i texten, så att man som kandidat ser fram emot att träffa er.

5. Beskriv krav och önskemål

Nu när du väckt intresse både för rollen och för dig som arbetsgivare är det läge att börja sålla bland de sökande. Här listar du den bakgrund och de kunskaper som rollen kräver.

  • Behövs någon speciell utbildning?
  • Vilken erfarenhetsnivå är lämplig för rollen?
  • Vilka personliga egenskaper är önskvärda för rollen och för att passa in hos er?

Tänk på att skilja på krav och önskemål och att inte göra listan för lång. För varje extra punkt riskerar du att eliminera en annars klockren kandidat.

6. Pitcha jobbet till kandidaten

Vad skiljer det här jobbet från liknande erbjudanden från dina konkurrenter? Beskriv vad den sökande kan se fram emot om de börjar jobba hos er: Eventuella förmåner, resor, utbildningar, flexibla arbetstider och utvecklingsmöjligheter. Beskriv arbetsplatsen, er företagskultur och vad ni brukar hitta på tillsammans.

tydliga-instruktioner-i-jobbannons

7. Uppmana till ansökan med tydliga instruktioner

Slutligen vill du uppmana kandidaten att ansöka. Undvik komplicerade formulär och långa registreringar, men ge tydliga instruktioner för hur de söker jobbet:

  • Vart skickar de ansökan och vad ska den innehålla?
  • När är sista ansökningstid?
  • Ska de bifoga ett personligt brev?

Hänvisa till en kontaktperson som kandidaterna kan höra av sig till med frågor. Berätta även gärna hur urvalet går till och när kan de förvänta sig svar.

Häng med

Vill du bli bättre på rekrytering och personalfrågor? Ta del av våra senaste inlägg varannan vecka via e-post!








Liknande inlägg

Tänk på detta när du ska hyra in personal

Tänk på detta när du ska hyra in personal

Att hyra in personal från ett bemanningsföretag har flera fördelar, men kan också innebära större risker när det kommer till …Läs mer

Hyra eller rekrytera personal – när ska du göra vad?

Hyra eller rekrytera personal – när ska du göra vad?

När du behöver öka personalstyrkan på företaget ställs du inför ett klurigt val. Är det bäst att rekrytera personal själv …Läs mer

Att hyra en chef – så fungerar det

Att hyra en chef – så fungerar det

Att hyra en chef kan vara en bra lösning när du tillfälligt behöver ersätta en anställd i chefs- eller ledarposition. …Läs mer

Vill du veta mer?

Kom i kontakt med oss med hjälp av formuläret nedan

Kontakta ditt lokala kontor: